Hoeveel vakantiedagen heeft iemand die fulltime naar parttime gaat werken?

Iemand werkt fulltime (40 u.p.w) t/m 31 augustus. Vanaf 1 september gaat deze persoon parttime werken (36u.p.w). Op basis van fulltime heeft hij recht op 24 dagen in een jaar.

Hoeveel vakantiedagen heeft hij nu op jaarbasis recht op?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K
TurfGraver
7 jaar geleden
Voor de jaar waarin de aanpassing gedaan wordt, naar rato (dus 2/3 van 24 dagen van 8 uur + 1/3 van 24 dagen van 6,4 uur).
Daarna wat Marleen zegt.
ronron1212
7 jaar geleden
Dat is gewoon 24 delen door 40 en dan maal 36 is 21.6 dagen.
TurfGraver
7 jaar geleden
6,4 moet natuurlijk 7,2 uur (bij 36 p.w.) zijn. :)
Natuurlijk zullen de opgenomen uren in dat jaar afhankelijk zijn van uren per werk week op dat moment (dus in eerste 2/3 van het jaar 'kost' een dag vrij 8 uur en in laatste 1/3 7,2 uur).

Antwoorden (1)

Net zo veel dagen, alleen dagen van minder uren. Bij parttime wordt meestal gekeken naar een gemiddelde werkdag, en zoveel uren gaan er dan ook in een vakantiedag.

Zelf heb ik een - zeer onregelmatig- mini-baantje, en daar heb ik recht op net zo veel weken (4) vakantie als mijn collega's. Alleen is bij mij een vakantiedag 1,75 uur , bij de parttimers 3,5 uur en bij de voltijd 8 uur. Doorbetaalde vakanties staan dus 100 % in relatie tot het loon.

Het zou natuurlijk wel heel raar zijn als je, wanneer je maar weinig uren maakt in een maand, dat zou betekenen dat je per jaar maar recht hebt op nauwelijks één week vakantie ;-) (Al ben je in de praktijk natuurlijk wel heel vaak ONbetaald vrij ).

Toegevoegd na 1 minuut:
36 uur is trouwens nog lang geen parttime baan ; dat is gewoon fulltime met een iets kortere werkweek. Alleen "duren" je vakantiedagen dan niet 8 maar 7,nogwat uur , uitgedrukt in uurloon).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Marleen het gaat hier om een baan geen deeltijd maar dan nog. Fulltime is 24 dagen dus de rest is daar aan gerelateerd dus Dat is gewoon 24 delen door 40 en dan maal 36 is 21.6 dagen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Duidelijke uitleg ! Plus !
TurfGraver
7 jaar geleden
@ronron1212, 21,6 dagen van 8 uur ja, maar bij 36 p.w. heb je werkdagen van 7,2 uur.
Dan is het dus nog gewoon 24 dagen.
erotisi
7 jaar geleden
tenzij die persoon 4 dagen van 9 uur gaat werken.
TurfGraver
7 jaar geleden
Tja, dan is de eerste vraag, wat is dag (hoeveel uur is dit)? :)
ronron1212
7 jaar geleden
Ja omdat je een dag in de twee weken niet werk .
Maar het gaat om het aantal dagen dat je van je werkgever krijgt. @turfGraver. Dat je in totaal gewoon net zoveel dagen hebt is niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is maar net wat je weten wilt. Hoeveel uur je ook werkt in een week of maand, iedereen heeft recht op evenveel roostervrije dagen ; dagen waarop je dus niet inzetbaar bent (en vrij om te doen wat je zelf wilt) , of je gemiddeld nu 8 of 1 uur per dag werkt. Hoeveel GELD je krijgt doorbetaald tijdens die roostervrije dagen, DAT staat in rechtstreeks verband met het aantal uren dat je normaliter per week (gemiddeld) werkt. Waarom zou het nut hebben te weten hoeveel FULLTIME dagen je krijgt betaald als je een PARTTIME baan hebt ? Je wilt gewoon weten hoeveel dagen je de hort op kunt, en je loon loopt soort van "gewoon door" als wanneer je wel gewerkt zou hebben.
TurfGraver
7 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren om 36 p.w. te werken, kortere of juist langere dagen, of 1 dag in de twee weken minder. Vraag blijft, wat wordt er bedoeld met 'vakantie dag'.
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen juist het aantal dagen dat de werkgever je dus door betaald dat is dus in haar geval Fulltime is 24 dagen dus de rest is daar aan gerelateerd dus Dat is gewoon 24 delen door 40 en dan maal 36 is 21.6 dagen.
erotisi
7 jaar geleden
"Berekening aantal vakantiedagen bij parttime werknemers

Hoe zit het met het aantal vakantiedagen waarop een parttimer minimaal recht heeft? Stel uw nieuwe werknemer gaat 28 uur per week werken. Op hoeveel vakantiedagen heeft hij dan minimaal recht? Wettelijke bepaling
De wet bepaalt dat iedere werknemer recht heeft op een minimumaantal vakantiedagen per jaar. Hiervoor geldt de formule dat de werknemer recht heeft op ten minste vier maal het aantal dagen of uren dat hij per week in dienst is. Het getal dat uit deze berekening komt wordt meestal afgerond op een hele of halve vakantiedag. Formule
De werknemer met een volledige baan komt zo aan een minimum van 4 x 5 = 20 vakantiedagen. Hij heeft, met andere woorden, recht op vier weken vakantie. Bij deeltijdwerk verloopt de opbouw naar rato. Een werknemer die 28 uur in de week werkt heeft recht op 4 x 28 uur = 112 vakantie-uren ofwel veertien vakantiedagen. Dit komt in de praktijk natuurlijk eveneens neer op vier weken vrij van het werk. De opbouw loopt door zolang de werknemer aanspraak kan maken op loon. Hij bouwt daarom bijvoorbeeld ook vakantiedagen op terwijl hij op vakantie is." http://www.arbeidsovereenkomst-maken.nl/artikelen/781-berekening-aantal-vakantiedagen-bij-parttime-werknemers/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ofwel Marleen heeft gelijk. De vraag gaat namelijk om het recht op vrije dagen en dat blijft gelijk ongeacht het het aantal uur dat je werkt. @ronron1212 Je maakt de fout dat je 8 urige vakantiedagen rekent voor iemand die 7,2 uren maakt. Ze heeft 21,6 8urige vakantiedagen, maar omdat ze maar 7,2 uren werkt houdt je gewoon 24 daadwerkelijk vakantiedagen over. Je maakt dus een onnodige berekening.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212
"Dat je in totaal gewoon net zoveel dagen hebt is niet de vraag." "Hoeveel vakantiedagen heeft iemand die fulltime naar parttime gaat werken?" Dat is WEL de vraag dus. De vakantie hoeft niet verkort te worden immers de vrager krijgt net zoveel dagen vrij.
ronron1212
7 jaar geleden
Dat zijn en les mijn reacties eens goed dus het aantal dagen of als je wilt het aantal uren dat de baas je betaald en dat is dus mijn berekening. De andere uren heb je namelijk al vrij.
ronron1212
7 jaar geleden
Elke werkgever gebruikt deze berekening en dat zijn ook de dagen die op je vakantiekaart komen te staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat komt denk ik omdat je volgens de CAO geen recht hebt op VakantieDAGEN maar op vakantieUREN. Juist omdat niet iedereen evenveel uren maakt. Als werknemer wil je echter niet weten hoeveel UREN je vakantie hebt, maar hoeveel DAGEN je weg kunt danwel doorbetaald krijgt als je met vakantie bent. Naar rato van je loon. En ja, in UREN heb ik veel minder vakantie dan mijn part- en fulltime collega's. Maar voor mij is 1,75 uur vrij een hele roostervrije dag, voor mijn cheffin is 9 uur vrij een roostervrije dag. (En op vrijdag 4 uur vrij), Bij mij is ook een vrije záterdag 1,5 uur vrij (terwijl ik op de zaterdag doorsnee OF 6 OF 8 OF 0 uur werk. Het gemiddelde aantal gewerkte uren omrekenen naar dagen. Vakantiekaarten heb ik in 1991 voor het laatst gezien ; worden die nog steeds gebruikt ??