AOW Leeftijd bereikt en doorwerken met contract voor onbepaalde tijd?

Ik ben 67 en werk bij een zorginstelling in de huishoudelijke dienst. ik heb aangegeven destijds dat in na mijn pensioengerechtigde leeftijd graag door wilde werken. Ik doe het werk graag en kan het geld goed gebruiken. Misschien hebben ze een fout gemaakt, maar ik heb nu een contract voor onbepaalde tijd (ipv bijvoorbeeld een 65+ contact). Nu zijn ze, vermoed ik, allemaal maar bang dat ik ziek wordt en hun een hoop geld ga kosten. Ik weet niet eens zelf wat de regels op dit gebied zijn. Laatst was ik uitgenodigd om te praten over hoe lang ik nog door wilde gaan. Hoe lang ik door wil gaan weet ik niet precies, maar ik bekijk dit graag per jaar of half jaar. Of ik het me dus zelf nog in staat acht het werk te doen en of hun mij nog in staat achten dat ik het werk kan doen. Ze willen mij nu echter dwingen een einddatum te zeggen. Liefst al volgend jaar, mag dat zomaar?

Zoja of zo nee, ziet iemand nog een andere oplossing waarbij ik wel gewoon jaarlijks kan kijken of ik door ga of niet, bijvoorbeeld aanpassing van het contract zodat ze ook niet zo moeilijk doen die unitleiders? Heb het gevoel dat ze gewoon niet eerlijk willen zeggen waar het om gaat en ik vermoed dat het om mijn contract gaat. Ik heb zo een vermoeden dat ze dit aan willen passen en er kosten wat het kost een einddatum in willen zetten. Niet vanwege, mij of mijn prestaties, maar omdat dit gewoon administratief, juridisch of hoe dan ook hun beter uitkomt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Na je 67 zijn ze helemaal niet verplicht je te laten werken. Dus rechten je mag werken van ze wees blij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron, het is ook niet de bedoeling dat men ongeoorloofde arbeidscontracten afsluit met de 65+ werknemer of dat men zich alles moet laten welgevallen.
@mariajose, Op GoeieVraag weten computoon en fisbel precies uit het hoofd wat wel en niet kan./mag. http://www.advocaten.nl/werken-na-65/
http://www.maastrichtadvocaten.nl/artikel/doorwerken-na-65-jaar-juridische-aandachtspunten
https://www.das.nl/juridische-informatie/werk/ontslag/de-opzegtermijn/wat-is-de-opzegtermijn-bij-een-arbeidsovereenkomst-voor-onbepaalde-tijd
ronron1212
7 jaar geleden
JoanDArc men is niet verplicht een 67 jarige in dienst te houden. Het is een gunst dat je mag blijven werken.
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/wat-verandert-er-op-mijn-werk-als-ik-wil-doorwerken-na-mijn-aow-leeftijd
Computoon
7 jaar geleden
Vraagsteller schrijft: "Misschien hebben ze een fout gemaakt maar ik heb nu een contract voor onbepaalde tijd (ipv bijvoorbeeld een 65+ contract)." Dat wijst erop, dat vraagsteller nadat hij de AOW-gerechtigde leeftijd bereikte een nieuw contract heeft gekregen. (Ook) voor onbepaalde tijd. (Ik vermoed dat dit niet de bedoeling van werkgever was). Als de werkgever nu nog van vraagsteller "af wil", zal dit op een van de gebruikelijke manieren moeten gaan.

Antwoorden (1)

Als je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd hebt, zijn er maar enkele manieren waarop daar een eind aan kan komen. Ook voor een AOW-gerechtigde die zo'n overeenkomst heeft gekregen. De bekende "normale:::
@ Je zegt zelf op (opzegtermijn een maand, einde maand. Nu opzeggen is na 31-10-16 weg).
@ Je wil eerder weg dan die datum, werkgever is ermee akkoord. Een vorm van ontslag met wederzijds goedvinden.
@ Werkgever wil van je af en legt een beeindigingsovereenkomst voor. Jij tekent. Ook een ontslag met wederzijds goedvinden.
@ Werkgever vraagt ontslagvergunning aan bij het UWV (om bedrijfseconomische reden of na 13 weken ziekte). Na ontvangst daarvan zegt werkgever je op. Opzegtermijn is voor AOW'ers altijd een maand. Er bestaat voor een ontslagen AOW'er geen recht op een transitievergoeding.
@ Werkgever laat arbeidsovereenkomst om een andere wettelijke reden ontbinden door de kantonrechter. Geen recht op de transitievergoeding.

Je ziet meteen al wat verschillen met niet-AOW-werknemers. Als je ziek wordt, hoeft de werkgever maar 13 weken je loon door te betalen. Hij hoeft ook maar 13 weken te proberen je elders aan het werk te krijgen, alleen in het eigen bedrijf. De eisen aan reintegratie liggen dus veel lager. Na die 13 weken kun je ontslagen worden als het UWV een vergunning daarvoir gegeven heeft. Er is geen recht op WW bij werkloosheid want AOW'ers zijn niet meer verzekerd voor de werknemersverenigingen (dus een stuk goedkoper voor een werkgever). Er is dus ook geen recht op een WIA-uitkering als je arbeidsongeschikt wordt.

Kortom, je stopt in principe wanneer je dat zelf wil. In het slechtste geval heeft de werkgever een contract voor bepaalde tijd wilen geven en een contract voor onbepaalde tijd uit de tekstverwerker getrokken. Dat is pech voor de werkgever. Als je zelf niet weg wil, heeft de werkgever de kantonrechter (en een dossier met "bewijsmateriaal") nodig om van je af te komen. Of het UWV maar dan alleen als sprake is van bedrijfseconomische redenen of wanneer je 13 weken aaneengesloten ziek bent geweest.

Toegevoegd na 7 minuten:
Werknemersverenigingen = werknemersverzekeringen
Computoon