Een collega heeft het bedrijf verlaten met mijn bestand met zakelijke en persoonlijke contacten en valt iedereen lastig via LinkedIn. Aangifte doen?

Toegevoegd na 43 minuten:
@Musa: contact had ik ook in LinkedIn, maar hij heeft iedereen, ook privé uitgenodigd op zijn LinkedIn inclusief, buren, vrienden, mijn ouders, buurkinderen, etc... Heel irritant en je voelt je wel gewoon bestolen op deze manier...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst: informeer je werkgever. Als je iets zou kunnen doen dan zou dat in eerste geval op basis van bedrijfsspionage of schending van het concurrentiebeding kunnen zijn. Maar dit is een zaak van je werkgever en niet van jou.

Dan wat je eraan kan doen. Je hebt het over een bestand. Is dit een fysiek bestand? Een telefoonklapper of een adresboekje? In dat geval is het diefstal en dat is duidelijk strafbaar. Let er dan overigens wel op: is het jouw persoonlijke telefoonklapper, dan doe jij aangifte. Was hij van je baas dan doet hij of zij aangifte.

Dan als het om een digitaal bestand gaat. Allereerst: dit is nooit diefstal, omdat de technische definitie van diefstal het wegnemen van een object is, zodat de eigenaar er geen gebruik meer van kan maken. Dat is dus niet zo. Je komt dan in het gebied van computercriminaliteit. Je kan bepalen of er sprake is van diefstal van gegevens door aftappen, of van computervredebreuk. Maar dit zijn ingewikkelde zaken en vanwege de kleine schaal waarop het gebeurd is lijkt me de kans klein dat er verder onderzoek komt. (Aangiftes moet de politie altijd opnemen!). Zie de bron voor meer info over computercriminaliteit.

Wat kan je dan wel doen? Als je oud-collega slechte dingen over jou zegt dan is er sprake van smaad of laster (afhankelijk van of het waar is). Let wel: alleen het opzoeken van mensen op Facebook of Linkedin is niet genoeg.

Je zit helaas in een vervelende situatie. Mijn advies is dus: neem contact op met je werkgever en vraag steun. De beste kans is namelijk om dit via hem en het concurrentiebeding te spelen. Verder kan je helaas niet zo heel veel doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja , diefstal en inbreuk op privacy
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte kun je doen maar of het iets uithaalt? denk het niet.
Ga met die man/vrouw praten als dat nog kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte doen heeft alleen zin als het bestand bedrijfseigendom is of als het een schending van het concurrentiebeding is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Had je jouw ex-collega ook opgenomen als contact in LinkedIn dan heeft aangifte doen geen zin. Door het accepteren van een persoon in het netwerk van LinkedIn geef je die persoon inzage op al jouw contacten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vervelend allemaal! Ik zou wel aangifte doen! Wellicht dathet wat uithaalt. Je privacy is duidelijk geschonden. Hij heeft daarbij diefstal gepleegd als hij het heeft gepakt zonder jou toestemming.

Misschien wel handig om alsnog te doen even al je contacten af gaan en laten weten dat deze persoon onrechtmatig gbruik maakt van jou contacten. Stuur een email vanuit linkedin. Zet het ook als comment op linkedin. Zal hij waarschijnlijk niet zo leuk vinden. Staat niet zo leuk tegenover toekomstig collega's en werkgever. Waarschuw men dat ze deze persoon niet als jou vriend of collega moeten zien. Wellicht blijft dan de eventuele verdere schade beperkt. Succes!