Is het in Italië moeilijkee om werk te vinden dan in Nederland als laaggeschoolde?

Ik hoor van veel mensen dat het heel moeilijk zou zijn om daar werk te vinden. Hoe maak ik het meeste kans om daar toch aan de slag te gaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je niks bijzonders brengt, is er ook weinig te halen. De werkgelegenheid in Italie is momenteel niet echt rooskleurig. Als je naast je nederlands ook goed duits, engels en frans (en italiaans natuurlijk) spreekt, maak je nog wel kansen op expeditiekantoren van de ceramica's (tegelfabrieken), maar anders zie ik het niet echt voor je zitten. Of je moet er naar toegaan en gewoon ongelooflijk veel mazzel hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.italie.nl/tips+werk+zoeken/3015/default.html

Antwoorden (1)

Vraag zo snel mogelijk een verblijfsvergunning aan, want het kost zeker een paar maanden voor je hem daadwerkelijk in je bezit hebt. Het helpt vaak als je al een bedrijf hebt gevonden waar je kunt gaan werken zodra je alle benodigde papieren in bezit hebt.
Persoonlijke contacten zijn erg belangrijk bij het vinden van werk.
Zodra je een interessante vacature hebt gevonden, neem je contact op met het bedrijf of de organisatie. Italiaanse bedrijven geven de voorkeur aan een schriftelijke reactie, una lettera di presentazione.
Als je vreemde talen beheerst moet je hier de nadruk op leggen.
De landelijke kranten hebben een keer per week een bijlage met een overzicht van de vacatures. Probeer zulke kranten in Nederland te kopen.
Als je al in Italia bent, kun je je inschrijven bij een arbeidsbureau, ufficio di collocamento. Daarnaast zijn er uitzendbureaus voor lavoro temporaneo, tijdelijk werk. Ze zijn voornamelijk in de grote steden te vinden.
Bekijk via Internet op vacaturesites als Lavoro e web,Jobonline, BancaLavoro, Clicca Lavoro, Trovit Lavoro en lavoro.
Open sollicitaties zijn in Italia vaak succesvol . Eigen initiatief wordt door Italiaanse werkgevers erg op prijs gesteld. Zorg ervoor dat je sollicitatie gericht is aan de hoogste personeelsfunctionaris van het bedrijf.
Informatie over werkgevers kun je onder andere vinden op internet in de Gouden Gids, Pagine Gialle, of een uitdraai van bedrijven bij de plaatselijke Kamer van Koophandel, Camera di Commercio. In Nederland heeft de Kamer van Koophandel Italia vaak een overzicht van (Nederlandse) bedrijven ter plaatse.
In Italië wordt er anders gewerkt dan in Nederland. Daarbij is 80 % van de Italiaanse bedrijven zijn familiebedrijven. De zakelijke Italiaanse bedrijven zijn sterk hiërarchisch en bureaucratisch.
In het zuiden van Italië is de werkloosheid zeer groot,het Noorden heeft de meeste werkgelegenheid. Voor laaggeschoolden zijn de meeste banen gericht op seizoenarbeid. Vooral in de “Erntezeit”, half augustus - eind oktober. Ben je in die periode in Italië, meldt je dan bij de bezitter van de plantage
Ook in de Horeca is het sterk seizoensgebonden, stap een restaurant of Hotel binnen en bied je aan.
De kans om als Nederlander een baan voor korte of langere duur in Italië te vinden is héél klein.