Het is niet eenvoudig om een visum te krijgen voor de VS waarmee je ook mag werken. Het betreft dan geen reisvisum voor toeristen, dat is betrekkelijk simpel. Een werkvisum (green card) heeft een permanent karakter en wordt alleen onder strikte voorwaarden afgegeven. Men gaat ervan uit dat je emigreert.

Onder de voorwaarden kun je de volgende tegenkomen:
- kom je op verzoek van een bedrijf die jou een baan aanbiedt?
- heb je familie relaties in de eerste lijn met (genaturaliseerde) Amerikanen die voor jou een verzoek willen indienen?
- Heb je een sponsor (iemand die bereid is uit eigen zak jouw levensonderhoud te voorzien als je werkloos wordt, je hebt/krijgt geen recht op social security).
- Is jouw Engels goed genoeg (men kan een examen verlangen van een door de VS goedgekeurd onderwijs instituut).

Tevens geldt dat het aantal Green Cards dat de VS per jaar afgeeft gelimiteerd is. Voor uitreiking ervan gelden prioriteiten:
Prio 1: Bijzondere kwaliteiten (je kunt of bent iemand met een bijzondere kwaliteit (qua studie bv, nobelprijs op zak) of functie (directeur int. bedrijf).
Prio 2: Je kunt iets waar in de VS veel behoefte aan is.
Prio 3: Je bent gevraagd door een bedrijf te komen werken.
Prio 4: Speciale kenmerken (lees link)
Prio 5: Heb je meer dan 1 miljoen geïnvesteerd in Amerikaans bedrijf en voorzie je meer dan 10 mensen in de VS van werk.

En dan worden er ook jaarlijks een aantal green cards verloot onder alle aanvragers.

Als je aantoonbaar meer dan 5 jaar ononderbroken in de VS hebt gewoond (illegaal, op toeristen visum) kun je ook een aanvraag doen voor Amerikaans staatsburgerschap.

En dan zijn er nog diverse andere visa mogelijk. Lees onderstaande link en neem voor meer informatie contact op met de Amerikaanse ambassade.

Toegevoegd na 12 minuten:
gun jezelf tijd, dit aanvraagproces zal doorgaans wel een jaartje duren...