Als er geen passend werk gevonden wordt voor je kan je dan worden geindiceerd voor de WSW ?

Stel je baan vervalt bij een bedrijf,hierna krijg je een andere baan aangebode binnen je bedrijf,je kunt dit niet aan vanwege je beperkingen en raakt ziek,vervolgens kom je met een project van bv 1 jaar weer uit de ziektewet dus 100% arbeidsgeschikt,maar het lukt niet om jou bij dezelfde werkgever in een andere passende baan te plaatsen omdat je onvoldoende functioneert kan je werkgever dan voorstellen om in een beschermde omgeving van de WSW te gaan werken na een indicatie hiervoor,of moet hij blijven zoeken naar een andere passende functie binnen zijn eigen bedrijf ? Wat is eigenlijk de tijd voor de werkgever te blijven zoeken binnen zijn eigen bedrijf is dit eindig ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Als jouw bedrijfsarts denkt dat jij grotendeels arbeidsongeschikt bent, dan mag er vervroegd een WIA uitkering aangevraagd worden en hoeft je werkgever niet te wachten totdat jij 2 jaar ziek bent, dit heeft voordelen voor beide partijen. Zo gauw jij een IVA uitkering krijgt, hoeft jouw oude werkgever niet meer te zoeken naar een geschikte functie voor jou. Dan vervalt de plicht die jouw oude werkgever heeft ten opzichte van de Wet Poortwachter. Hij/zij mag je dan ontslaan. Je kunt met een IVA uitkering een aantal keuzes maken: Je blijft thuis, je zoekt werk bij een regulier bedrijft, of je vraagt een WSW (wet sociale werkvoorziening) verklaring aan, en wacht totdat er een plekje vrij is op de sociale werkplaats, ook kun je ervoor kiezen bij het UWV te vragen om hulp bij het solliciteren bij een regulier bedrijf, bijv dmv het inschakelen van een reïntegratie bureau.
Met een WSW verklaring kun je ook met voordeel voor je nieuwe werkgever bij een regulier bedrijf aan de slag, al is het wel moeilijk om met een arbeidsbeperking aan de slag te komen. De SW (sociale werkplaats) ligt dus meer voor de hand, de sociale werkplaats heeft geld van de overheid om in jou te investeren, dit dmv cursussen en het helpen zoeken naar een plek buiten de SW. Als jij buiten de SW wordt geplaatst, dan wordt je gereïntegreerd. Werken op de sociale werplaats, is eenvoudig werk, naar eigen vermogen werken. Je mag met een IVA uitkering zelf bepalen hoeveel uren je werkt, daarbij krijg je een aanvulling van je IVA uitkering. Uren teruggeven, dus minder uren gaan werken valt makkelijker te realiseren, dan uren erbij krijgen op de sociale werkplaats, dit omdat er bij de sociale werkplaatsen een lange wachtrij is met mensen die er ook willen werken. Ik adviseer je dus de maximale hoeveelheid uren te pakken die je denkt aan te kunnen, als je daar terecht komt.
Reken er echter niet op dat je 100% afgekeurd wordt, dit gebeurd nog maar bij een beperkt aantal mensen. Als je nog een deel van je salaris kunt verdienen, al is het maar met loempia's vouwen of vis vangen op Aruba, dan wordt je niet voor 100% afgekeurd. Wacht rustig af, wat het UWV daarover beslist. Ook met minder dan 100% afgekeurd zijn, kom je in aanmerking voor een WSW verklaring.