In de eerste plaats is het van belang om het ontslagvoorstel niet zomaar te ondertekenen, maar het voor te leggen aan een juridisch adviseur of advocaat.
Als u zonder meer akkoord gaat, kan dat ook problemen opleveren bij een eventuele WW-aanvraag.
U loopt dan namelijk het risico dat uw ontslag als 'vrijwillig' wordt gezien (juridisch: ontslag met wederzijds goedvinden).
In een aantal gevallen vervalt dan het recht op WW (zie ook bron 1).
Voor een paar euro kunt u ook bij een rechtswinkel om juridisch advies vragen.
Maar waarschijnlijk zullen ook zij u doorsturen naar een juridisch adviseur.

Bespreek met deze juridisch adviseur de (financiële) gevolgen van uw ontslag, en de acties die u moet nemen.
(1): Zoals aanvraag WW. Dit moet binnen 6 maanden na ontslagdatum gebeuren, anders vervalt het recht op uitkering daarvan.
WW wordt aangevraagd via het UWV. U kunt dit allemaal online doen.
(2): Mogelijk komt u naast WW in aanmerking voor een transitievergoeding. Deze vergoeding is gebaseerd o.a. het aantal dienstjaren wat u gewerkt heeft. (bron 2).
(3): Als het ontslag via de rechter verloopt, kan hij ook bepalen dat u een 'redelijke vergoeding' krijgt, als blijkt dat uw werkgever ernstig verwijtbaar heeft gehandeld.
Deze vergoeding staat los van een eventuele transitievergoeding.
Mede met het oog op deze vergoeding kan dossiervorming erg belangrijk zijn (bron 3).

Het kan zijn dat u in het verleden externe beoordelingen hebt gehad.
Als deze op papier zijn gesteld en positief zijn, dan kunt u ze verzamelen in een dossier.
Dit kan van groot belang zijn als bijv. de rechter wil bepalen wat uw evt. schuld is bij het ontslag. Of het omgekeerde, de schuld van uw werkgever aannemelijk maken.
Als uit de stukken blijkt dat u altijd goed gefunctioneerd hebt, dan zal het voor uw werkgever moeilijker zijn om het tegendeel te bewijzen.
Hetzelfde geldt mogelijk voor ervaringen van uw collega's in het verleden: als u daarvan mogelijk stukken heeft zoals brieven e/o mailtjes, dan zou u ook die aan het dossier kunnen toevoegen.

Kortom:
1. Niet tekenen voor ontslag zonder overleg met juridisch adviseur. Neem in een evt. overleg verder belangrijke punten mee zoals mogelijke vergoedingen.
2. Verzamel alles wat van belang is ter ontlasting van uw 'schuld' aan het ontslag in een dossier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Binnen zeer korte tijd (als ik het correct heb, vijf werkdagen) na het ingaan van het ontslag, moet je je melden bij het UWV voor een WW-uitkering. Beter kan je dit eerder doen. Ben je te laat, dan kan je een boete krijgen, dus dan kan je gekort worden op je eerste uitkering(sbedrag).