Is het jaarlijks vakantiegeld over loon uit arbeid "inkomen" zodat het gekort mag worden op een uitkering ?

Specifiek: inkomen uit arbeid € 1000,- bruto, daarnaast € 870,- bruto WAO
In de maand dat vakantiegeld van werkgever wordt uitbetaald wordt dit gekort op de uitkering. Als dit 'inkomsten uit arbeid' zou zijn krijg je dan in geval van werkeloosheid ook de uitkering berekend over het vakantiegeld? volgens mij niet.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

In principe mag het UWV dit niet doen...

Maar ga maar eens procederen hiertegen. Je zaak wordt geseponeerd op artikel 7 van de Bestuurswet. En dan spreek ik uit ervaring...

Ik heb jaren terug eens gevraagd hoe dat zat als ik net over de grens in Duitsland ging wonen. Dat kon gewoon en was geen enkel probleem. Ik lig nu alleen al wel 7 jaar met de Belastingdienst in de clinche over het feit of ik nu wel of niet in Duitsland heb gewoond. Ik zeg van niet, omdat ik daar nooit gemoond heb. En het UWV zegt van wel. En ik kan er niets aan doen op grond van artikel 7 van de Bestuurswet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
weet je ook waar ik dat art kan vinden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Probeer hier eens: www.wetten.nl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Starbless, ben je al eens bij de Nationale Ombudsman geweest hiermee?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Artikel 7 van het Bestuursrecht geeft het UWV een absolute monopoliepositie, waar niets tegen gedaan kan worden. Aldus de ombudsman schriftelijk. (zelfs die wilde er niet op/tegen in gaan) Simpel gezegd houdt het in dat als zo een eikel die zich keuringsarts per ongeluk op papier zet dat je een arm mist. Dan moet jij je de rest van je leven verantwoorden, waarom je die arm wel hebt... En om je even een indruk te geven hoe complex het allemaal is. Ik ben ooit afgekeurd om 27 sugestieve redenen. Variërend van het zwakzinnig, dan wel hoogbegaafd te zijn. Tot en met het wel of niet besturen van een auto met of zonder rijbewijs. Of de meest absuurde reden van afkeuring is dat ze niet hebben kunnen vaststellen of dat ik een vrouw, dan wel een man ben. En dit zonder ooit lichamelijk gekeurd te zijn... Over oogkleppen bureaucratie gesproken...

Andere antwoorden (2)

Voor de loonbelasting telt je vakantiegeld wel mee voor je (jaar)loon. Hoe dat met WAO zit durf ik je niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt me dat ze dat ook aanvullen voorzover je vakantiegeld hebt opgebouwd. Dan krijg je dus meer, niet minder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vakantiegeld is geen extraatje, maar gewoon onderdeel van je loon, alleen wordt het voor je opzij gezet in plaats van dat je het direct krijgt.

De gedachtegang hierachter was oorspronkelijk (in feite nog steeds) dat de gemiddelde Nederlander zo dom zou zijn om al zijn loon direct te verbrassen, dus werd een deel verplicht opzijgezet zodat er toch spaargeld zou zijn om vrouw en kinderen mee te nemen op vakantie.

Dus in het kort: ja, vakantiegeld over loon uit arbeid is gewoon inkomsten uit arbeid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over de WW-uitkering: die wordt berekend op basis van dagloon, dus de eerste twee maanden per dag 75% van het dagloon, vanaf de derde maand 70% van het dagloon. Het dagloon is 1/261 van het loon dat de werknemer in één jaar heeft verdiend. En dat is inclusief vakantiegeld. In de berekenprogramma's om de hoogte van WW te berekenen wordt vaak om het maandsalaris gevraagd, waar het vakantiegeld niet inzit, maar dat is niet omdat vakantiegeld niet meetelt. Dat is omdat het berekenprogramma 'weet' dat vakantiegeld een vast percentage is en dit dus ook gewoon mee kan rekenen.