Kan ik voor een aantal uren worden beter worden gemeld bij het UWV (ik ben ziek uit dienst gegaan zit dus in de ziektewet)

Of kom ik dan meteen in de WW? Ik heb een burn out.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Wees heel voorzichtig in het beter melden, ik zou je adviseren gewoon de arbeidsdeskundige te bellen en dit voorleggen. Als het goed is heb je een arbeidsdeskundige toegewezen gekregen. Die heeft inzage in jouw dossier en kan dan mee kijken met jou. UWV staat open voor mensen die initiatief nemen dat ze willen werken maar idd begin met een paar uur. Je kan aangeven dat je dit als een stap voor reïntegreren wilt doen. Ik loop zelf al jaren met UWV en dan wel werken en dan weer ziek zijn. Ook steeds overspannen of burn out.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij moet dat wel kunnen.
Als je op een gegeven moment weer zo goed hersteld bent dat je weer enkele uren kan gaan werken dan kan je b.v. voor halve dagen beter gemeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan niet ergens ziek uit dienst gaan. Hiervoor is toestemming nodig van het uwv. Als je je voor halve dagen weer beter meld, ga dan weer aan de slag bij je oude werkgever. Je loopt anders de kans om je uitkering te verliezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je tijdelijke contract is afgelopen kan dit wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja had een tijdelijk contract en kan niet meer terug helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indd Hidde, was niet duidelijk uit de vraagstelling maar bedankt voor de aanvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan ;). Min is niet van mij overigens
De bedoeling is dat je eerst gaat werken en je dan voor een gedeelte hersteld meldt en niet andersom. Ik zou me zeker niet beter melden als je niet kan gaan werken.
Niet alleen kom je dan voor die uren in de ww, ook moet je natuurlijk aan je sollicitatieverplichting voldoen en gedeeltelijk ziek is dat nog niet zo eenvoudig. Daarnaast kun je natuurlijk moeilijk beoordelen of je beter bent als je niet werkt. Het is dan de vraag waarvoor je beter bent, voor welk werk en voor hoeveel uren.
Het UWV heeft daarnaast allerlei tools en gelden voor zieke medewerkers, maar je beter bent dan kun je daar geen gebruik van maken.

Weet je wat je wel kan doen? Contact opnemen met het UWV en aangeven dat je langzaam weer wil gaan werken. Wellicht kunnen ze je dan helpen met vacatures, loopbaantraject of dergelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt wat Nojram in zijn reactie op jouw vraag aangeeft.

Wanneer je ziektewetuitkering ontvangt, bekijkt de arbeidsdeskundige van het UWV samen met jou wat passend werk is.

Je blijft als je voor een deel gaat werken wel gewoon ziek gemeld. Pas als je volledig hersteld verklaard wordt door de arts van UWV kun je voor WW in aanmerking komen.

Actuele informatie vind je op: http://tinyurl.com/25uwnga

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team

www.uwv/webcare.nl