Word je gekort of gaat je arbeidsongeschiktheidspercentage omlaag als je Wajong hebt en je loopt een krantenwijk?

Ben momenteel 80 tot 100% arbeidsongeschikt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf.

Als je een krantenwijk gaat lopen omdat het nu beter met je gaat, en je dus feitelijk minder arbeidsongeschikt bent, dan kan het zijn dat je arbeidsongeschiktheidspercentage wordt aangepast. Je zult dan worden opgeroepen voor een herbeoordeling.

Als je nog net zo arbeidsongeschikt bent, en het lopen van een krantenwijk dus past binnen je FML (functionele mogelijkhedenlijst) dan wordt je arbeidsongeschiktheidspercentage NIET (direct) aangepast.

Afhankelijk van het aantal uren dat je werkt en het bedrag dat je verdient, kan het zijn dat je uitkering wél wordt aangepast.
Op de site van het UWV kun je een rekenhulp vinden voor bijverdienen bij Wajong. Hier: http://www.uwv.nl/owajong/rekenhulp_owajong.aspx die voor de "oude Wajong" (van vóór 1 januari 2010) en hier http://www.uwv.nl/wajong/fasevragen/mijn_inkomen_tijdens_wajong/rekenhulp_wajong.aspx voor de "nieuwe Wajong".
Die rekenhulp heeft één belangrijk manco, en dat is dat voor in elk geval de oude Wajong het aanpassen van het AO-percentage niet afhangt van het loon dat je verdient, maar van het percentage dat je werkt. Bij een AO-percentage van 80-100% geldt dan dat je uitkering pas wordt aangepast als je meer dan 20% werkt. Zolang je minder dan 8 uur per week werkt, blijft je uitkering dus hetzelfde. Hoe dat is bij een krantenwijk weet ik niet, omdat daar natuurlijk geen sprake is van loondienst of een fte-contract. Dat zul je dus na moeten vragen bij het UWV, en pas als je je contract opstuurt, zul je het definitieve antwoord krijgen.

Als je meer dan vijf jaar een bepaald percentage hebt gewerkt waardoor je uitkering omlaag ging, wordt ook je daadwerkelijke arbeidsongeschiktheidspercentage aangepast. Als voorbeeld: als je 10 uur gaat werken en je bent 80-100% arbeidsongeschikt, blijft de eerste vijf jaar je AO-percentage 80-100%, maar in betaling gaat je uitkering omlaag naar de 65-80% klasse. Als je binnen vijf jaar uitvalt, kun je gewoon terugvallen op je volledige Wajong-uitkering. Als je het meer dan vijf jaar volhoudt, wordt je arbeidsongeschiktheid aangepast. Hoe dit werkt bij de nieuwe Wajong, weet ik niet exact, maar de recht om terug te vallen op je uitkering zijn, voor zover ik weet, vergelijkbaar.