mag mijn werkgever mijn vakantie dagen opmaken?

Hallo,

Ik heb nog niet zo lang geleden een contact gekregen in de Horeca.
Het is een contract voor 21 uur in de week.
Ik krijg hierdoor dus ook vakantiedagen en verlofuren berekend.
Nu werk ik soms een aantal uur per week over, maar kiest mijn werkgever ervoor deze buiten mijn contract uit te betalen.
Waardoor ik daarover dus geen vakantie uren opbouw.

Ook sluiten zij de zaak ten minste drie tot vier weken per jaar omdat zij op vakantie gaan. In mijn contract staat vermeld dat zij inderdaad bepaalde perioden als bedrijfsvakantie aan mogen wijzen en ik dan mijn vakantiedagen moet opnemen. Maar met mijn gewerkte uren kom ik niet aan 4 weken vakantieverlof, waardoor ik dus al mijn vakantiedagen verplicht moet opnemen, en ook verplicht onbetaald op de bank moet blijven zitten. Mag dit? Aangezien ik dan niet aan mijn gemiddelde 21 uur kom?

En over de rest van het jaar kan ik dus nooit voor mijzelf een dag betaald verlof pakken.
Kan dit ook gewoon?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Dus je hebt per jaar minder dan 84 vakantie dagen?
crispy
8 jaar geleden
84 uur bedoel je...
crispy
8 jaar geleden
de (2015) cao gaat uit van 4 vakantieweken per jaar. Als dat dus samenvalt met de jaarlijkse bedrijfssluiting, heb je verder helemaal geen vakantie.
Erna55
8 jaar geleden
Je krijgt 4 weken betaald tijdens de bedrijfsvakantie. Je zegt: "..... en ook verplicht onbetaald op de bank moet blijven zitten."
Nee, je krijgt betaald.
Nee, er is geen verplichting dat je op de bank moet blijven zitten.

Antwoorden (1)

Als jij een werkweek van 21 uren hebt, dan lever jij per vakantieweek ook maar 21 vakantie-uren in. In verhouding heb jij net zo veel vakantie"dagen" als iemand die een 40 urige werkweek heeft.
De bedrijfsvakantie mag inderdaad door de werkgever bepaald worden, en over overuren word géén vakantie opgebouwd.