Werkgever eist bestaan persooneel akkoord te gaan met aanvullende arbeidsovereenkomst (elke 3 jaar nieuw VOG) mag dat?

Onze cliënten behoren tot een kwetsbare doelgroep en daarom beschermen we cliënten zo goed mogelijk. Om die reden moet iedereen beschikken over een VOG. Elke drie jaar zal de VOG opnieuw moeten worden aangeleverd.
Wanneer je geen gehoor geeft aan het verzoek een VOG aan te leveren en/of de VOG is geweigerd, dan zal de arbeidsovereenkomst niet langer voortzetten. Het is noodzakelijk om daar een aanvulling op je arbeidsovereenkomst voor op te nemen.
In deze taak is opgenomen dat je akkoord gaat met de wijzigingen van de arbeidsovereenkomst en de ontbindende voorwaarden. We vragen je om de taak zo snel mogelijk af te handelen, door ‘akkoord’ aan te klikken.

Aanvulling arbeidsovereenkomst:
S zal drie jaarlijks de werknemer verzoeken een nieuwe VOG te verstrekken, waarbij de termijn van drie jaar wordt berekend vanaf de afgiftedatum van de vorige VOG. Indien de werknemer geen gehoor geeft aan dit verzoek en/of de VOG is geweigerd is S bevoegd de werknemer de toegang tot het werk te ontzeggen en treedt de ontbindende voorwaarde in, aldus dat de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt.

Daarnaast behoudt S zich het recht voor om ook tussentijds de werknemer te verzoeken een actuele VOG te overleggen. Indien de werknemer, na het drie jaarlijkse of tussentijds verzoek, niet binnen een termijn van vier weken gehoor heeft gegeven aan dit verzoek en/of de VOG is geweigerd, is S bevoegd de werknemer de toegang tot het werk te ontzeggen en treedt de ontbindende voorwaar

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Ja, dit is heel gebruikelijk in de zorg.
De kosten, ongeveer 60 euro worden door de werkgever betaald.
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat mag is ook heel normaal in de zorg en kinderopvang.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
En wie gaat voor die vog betalen?
Zal lekker zijn. Als je er zelf voor moet betalen en ze gaan elke maand een nieuwe versie vragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even ter verduidelijking.
Deze manier van communiceren kan toch niet?
Alle honderden medewerkers hebben dit zo en op zichzelf staand in hun digitale omgeving ontvangen, niks meer. Van begeleider niveau 5 tot schoonmaker
Er wordt nergens met 1 woord gerept over het feit dat dit geld kost en wie dit moet betalen.
Er is een email ontvangen van het ministerie dat de werkgever een VOG verlangd en dat het digitaal is klaargezet met onderaan de standaard mededeling dat je DIGID en IDEAL nodig hebt.
De werkgevers wordt gevraagd zo snel mogelijk akkoord te gaan met een aanvullende arbeidsovereenkomst. Mij lijkt het dat op deze manier je dat dus echt niet moet doen. Alleen wat dit voor consequenties heeft?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Werkgevers is uiteraard werknemers
Erna55
8 jaar geleden
Mijn VOG krijg ik van de werkgever vergied.

Antwoorden (1)

Een werkgever mag (onder zeer strikte voorwaarden) een arbeidsovereenkomst eenzijdig wijzigen.

Waar de werkgever hier m.i. te ver gaat, is de vermelding dat de arbeidsovereenkomst "van rechtswege" eindigt als daaraan niet voldaan wordt. Dat kan niet. Een arbeidsovereenkomst eindigt "van rechtswege" (= automatisch) als de tijd voorbij is waarvoor ze is aangegaan. Dat slaat dus op arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd.

Als de werkgever af wil van een werknemer die niet of niet tijdig een nieuwe VOG heeft, zal hij ontbinding van de arbeidsovereenkomst moeten vragen bij de kantonrechter.
Computoon