Kan ik in de zorg werken (bijbaan) met een HBO-V(erpleegkunde) propedeuse?

Ik ga dit jaar als het goed is mijn HBO-V propedeuse halen en wil daarna graag meteen in de zorg werken. Ik kan dit echter nergens vinden of dit mogelijk is. Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.3K
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt je inschrijven bij een uitzendbureau.
Omdat je nog geen diploma hebt, zul je als "helpende" ingezet kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iemand had eenzelfde vraag enkele jaren geleden (2009) gesteld op een ander forum. Diegene bleek als verzorgende IG aan de slag te kunnen met een HBO-V-propedeuse. Maar let wel op, want de reactie eronder meldt weer dat daarbij wel meer komt kijken dan basiskennis.
Je kunt bij een uitzendbureau informeren naar de mogelijkheden. En wellicht nog beter: informeer eens rechtstreeks bij een zorginstelling. Tegenwoordig staat men te springen om 'zorgmensen', dus werk zal er vast wel zijn. Het is wel kijken op welk niveau je dan werkt, en waarschijnlijk zijn de verdiensten daar dan ook naar. Maar ik kan me voorstellen dat werkervaring even belangrijk is.
http://site.zorgportaal.nl/2013-08-14-18-14-25/3-zorgforum-g-werk-en-arbeidsvoorwaarden/21180-met-een-hbo-v-propedeuse-als-verzorgende-ig

Antwoorden (1)

Bij mij in elk geval wel, en vele PGB-houders met mij. Binnen het PGB-gebeuren is het de budgethouder die verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de zorg, dus als een budgethouder vindt dat jij prima in staat bent om te helpen met de gevraagde zorg, dan mag en kan dat.

Bij instellingen is het lastiger, omdat die ook naar buiten toe en naar de inspectie e.d. moeten kunnen aantonen dat zij kwalitatief goede zorg inkopen. Dat betekent dat het moeilijker is om zonder gericht diploma aan het werk te komen. Moeilijker, maar zeker niet onmogelijk: een propedeuse HBO-V zal een beetje afhankelijk van de instelling worden gewaardeerd als een diploma helpende of verzorgende. Dat betekent dat je in elk geval in de thuiszorg of bij een instelling als Fokus aan de slag zult kunnen voor de ADL-hulp, en in bepaalde gevallen ook in een verpleeg- of verzorgingshuis. Dan gaat het dus om het wassen en aankleden van mensen, helpen met in en uit bed komen, steunkousen aantrekken, etc. Je zult naar alle waarschijnlijkheid geen medicijnen mogen uitzetten of insuline mogen toedienen, tenzij je daar nog een aanvullende cursus voor volgt, wat ook weer verschillend geregeld kan zijn per instelling. Ik hoorde pas zelfs iemand die voor de ene instelling zo'n cursus heeft gevolgd en een certificaat heeft behaald wat bij de andere instelling niet wordt erkend en die dus een tweede keer de cursus mag volgen.

Oftewel: het is wat lastiger, maar als je niet al te hoge eisen stelt en vooral het ADL-werk wilt doen, is er waarschijnlijk wel wat te vinden. Zéker als het gaat om alleen een bijbaan en je dus niet al teveel uren hoeft te draaien. Vraag eens bij uitzendbureaus, bij thuiszorginstellingen en maak eventueel een profiel aan op www.nationalehulpgids.nl . De laatste site is vooral gericht op PGB-werk, wat dus juist in jouw situatie best eens passend zou kunnen zijn. Persoonlijk vind ik het voor de ADL-hulp vooral belangrijk dat mensen in elk geval een paar keer iemand hebben gewassen, dus stel ik (enige) ervaring boven diploma's. En daar ben ik niet de enige in. Je kunt dan ook denken aan een combinatie van begeleiding en persoonlijke verzorging, bijvoorbeeld bij iemand met een meervoudige handicap die vooral toezicht nodig heeft maar waarbij je daarnaast ook helpt met de toiletgang, eten, omkleden etc. En als het gaat om een bijbaan naast eventuele studie: veel mensen hebben alleen 's ochtends en 's avonds hulp nodig. De avondzorg is dan heel geschikt voor studenten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie reactie:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijna vergeten: kijk ook bij instellingen voor gehandicaptenzorg. Die hebben ook functies waar wel een zorgcomponent bij zit, maar waarvoor niet per se een verpleegkundige of verzorgende nodig is. Meestal worden die functies aangeduid als (persoonlijk) begeleider.