Kan ik zomaar niet ingeroosterd en niet uitbetaald worden met een 0-uren contract?

Ik had 25-uurs contract gekregen voor 6 maanden. Na het verlopen van deze 6 maanden is dit contract opgezegd en heb ik een contract voor onbepaalde tijd gekregen o.b.v. een 0-uren contract. Na een maand gewerkt te hebben in het 0-uren contract wordt ik niet meer ingeroosterd.

Volgens verschillende websites heb je recht op uitbetaling van een 0-urencontract o.b.v. je laatst verdiende gemiddelde van afgelopen 3 maanden. Geldt dit voor mij ook, of ziet de 'regelgeving' dat ik nog maar 1 maand in dienst ben, en dus geen recht heb op doorbetaling...

M.a.w.:
Of ik heb recht op 2x 25uur/week en 1x gemiddeld 20uur/week = 23uur/week doorbetalen.

Of ik heb nergens recht op aangezien ik nog niet 'langer dan 6 maanden in dienst ben' wat ik overal terug zie komen.

Indien iemand antwoorden heeft graag onderbouwen met een link o.d.

b.v. deze site:
http://www.allesoverhr.nl/Themas/Juridisch%20-%20Nul-urencontract%20%20wat%20mag%20wel%20en%20wat%20mag%20niet.aspx

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Antwoord op de vraag: dat kan.

Je bent een nieuwe arbeidsovereenkomst aangegaan onder een nieuwe (overigens slechtere) voorwaarde: een 0-urenovereenkomst. De regel die je noemt, wordt van toepassing nadat je minstens 3 maanden op deze nieuwe overeenkomst hebt gewerkt. Dit is de het zogenoemde rechtsvermoeden van arbeidsomvang. (7:610b BW)

Deze luidt: "Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden".

Zover is het nog niet, want je bent pas begonnen onder de gewijzigde voorwaarden.

Zoals waarschijnlijk bekend, moet per oproep minstens 3 uur worden uitbetaald (7:628a BW)

Niet opgeroepen worden is een risico bij een 0-urenovereenkomst.

Ik begrijp overigens niet goed waarom je werkgever hiervoor heeft gekozen. Als hij geen werk heeft voor de uren die je had, had hij ervoor kunnen kiezen om geen nieuwe arbeidsovereenkomst met je af te sluiten nadat de vorige automatisch geeindigd was. Als die situatie zich niet op korte termijn wijzigt, kun je misschien het beste gaan uitzien naar een andere werkgever. Vergeet in dat geval niet, dat je een opzegtermijn hebt, in principe van een maand.
Computoon