Heb ik het recht om af te spreken op een neutrale locatie?

Vanwege een verslechterde werksfeer heb ik (en nog een aantal collega's ) me ziekgemeld. Inmiddels zijn er gesprekken gepland tussen werkgever, arbodeskundige en personeel. Deze gesprekken vinden plaats op de werklocatie. Vanwege de verziekte werksfeer en een onveilig klimaat voel ik me echter zeer onprettig om daar mijn gesprek te voeren. Ook bij mijn collega's ervaar ik dezelfde weerstand. Ik ben bereid tot een gesprek maar zou dit op een neutrale locatie willen. Mijn vraag is nu of ik daar recht op heb of kan de werkgever mij dwingen om op de werklocatie te komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt de suggestie doen om de afspraak plaats te laten vinden op een neutrale plek. En vooral de arbodeskundige zou hierin een bemiddelende rol kunnen spelen. Probeer uit de sfeer van rechten en dwingen te komen. Want het is een grijs gebied en het is niet vanzelf sprekend dat de gesprekken plaats vinden op de werkplek. Leg zo snel mogelijk contact met de arbodeskundige en meld dat je bereid bent tot een gesprek, maar dat liever afspreekt op een andere plek. Dit omdat je niet veilig voelt op de werklocatie vanwege de hoge PSA (Psychosociale arbeidsbelasting) druk. Het is zelfs zo dat de werkgever dient aan te tonen dat de werkplek veilig is om te werken. En op basis van de Psychosociale arbeidsbelasting vinden jullie het niet meer veilig. En de werkgever dient wel met zeer goede argumenten komen om iemand te dwingen een onveilige situatie te betreden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100