Heb ik het recht om af te spreken op een neutrale locatie?

Vanwege een verslechterde werksfeer heb ik (en nog een aantal collega's ) me ziekgemeld. Inmiddels zijn er gesprekken gepland tussen werkgever, arbodeskundige en personeel. Deze gesprekken vinden plaats op de werklocatie. Vanwege de verziekte werksfeer en een onveilig klimaat voel ik me echter zeer onprettig om daar mijn gesprek te voeren. Ook bij mijn collega's ervaar ik dezelfde weerstand. Ik ben bereid tot een gesprek maar zou dit op een neutrale locatie willen. Mijn vraag is nu of ik daar recht op heb of kan de werkgever mij dwingen om op de werklocatie te komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet of je er echt recht op hebt, maar het is in ieder geval jullie goed recht om een andere locatie voor te stellen. Kan mij voorstellen misschien op kantoor bij de arbodeskundige bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie YWH, kan me er helemaal in vinden. Ondertussen heb ik aangegeven dat ik bereid ben tot een gesprek met mijn casemanager (van verzuimbureau) en de werkgever, maar dat ik me alleen zeer onprettig voel om op de werklocatie af te spreken en ik dus graag wil dat de afspraak op een neutrale locatie plaatsvindt. Inmiddels reactie gehad dat andere locatie niet mogelijk is en dat ik me geen zorgen hoef te maken over de neutraliteit van de casemanager. Hierop heb ik gereageerd dat ik de neutraliteit van de casemanager ook niet in twijfel trek en dat ik nog steeds bereid ben tot het hebben van een gesprek, maar dat de locatie nog steeds niet neutraal is en ik me daar niet goed bij voel. Opnieuw voorgesteld dat ik het niet meer dan billijk vind om af te spreken op een neutrale plek. Men blijft vasthouden aan de afspraak zoals gepland en de locatie. Tevens wordt er aan het einde van het laatste mailtje benadrukt dat het geen vrijblijvende afspraak is waar ik geacht wordt te verschijnen.

Het beste antwoord

Je kunt de suggestie doen om de afspraak plaats te laten vinden op een neutrale plek.
En vooral de arbodeskundige zou hierin een bemiddelende rol kunnen spelen.

Probeer uit de sfeer van rechten en dwingen te komen. Want het is een grijs gebied en het is niet vanzelf sprekend dat de gesprekken plaats vinden op de werkplek.

Leg zo snel mogelijk contact met de arbodeskundige en meld dat je bereid bent tot een gesprek, maar dat liever afspreekt op een andere plek. Dit omdat je niet veilig voelt op de werklocatie vanwege de hoge PSA (Psychosociale arbeidsbelasting) druk.

Het is zelfs zo dat de werkgever dient aan te tonen dat de werkplek veilig is om te werken. En op basis van de Psychosociale arbeidsbelasting vinden jullie het niet meer veilig. En de werkgever dient wel met zeer goede argumenten komen om iemand te dwingen een onveilige situatie te betreden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Inmiddels heb ik na een hoop getouwtrek mijn zin gekregen en was het ineens toch mogelijk om op kantoor van de casemanager af te spreken. Eerste hobbel is daarmee genomen.