Dat gebeurt meestal bij een grote reorganisatie of na een faillissement. Het hele idee is natuurlijk dat je ook afgewezen kunt worden voor je eigen (oude) functie.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ok, bij een reorganisatie zullen er mensen uit moeten, maar waarom dan op basis van sollicitatie en niet gewoon obv functionerings gesprekken ed.? Is het ook juridisch anders?
Computoon
8 jaar geleden
Zo werkt het niet. Als mensen niet goed functioneren, kan dat in het uiterste geval een ontslag opleveren om "persoonlijke redenen". Bij een ontslag om bedrijfseconomische redenen (na ontslagvergunning uiteraard) moet het afspiegelingsbeginsel worden gevolgd. Degene die binnen zijn leeftijdscategorie het langste dienstverband had in een bepaalde functiegroep moet het eerst worden aangenomen als het binnen een half jaar na het ontslag weer beter gaat met het bedrijf. Voormalige werknemers hebben gedurende die periode dus voorrang boven "externe sollicitanten".
Zelfde baan minder loon dat is uiteindelijk de strekking van het verhaal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat gebeurt wel bij een reorganisatie maar feitelijk het deugt niet.

Als je een aantal mensen om bedrijfseconomische redenen moet ontslaan, dan wordt het werknemersbestand ingedeeld in leeftijdscategorieen. Degene die per leeftijdscategorie het kortste dienstverband heeft, moet eruit.

Als er echter binnen een half jaar na het ontslag weer genoeg werk is in die bepaalde functie dan moet de desbetreffende werknemer gewoon weer worden aangenomen. Dan mag de werkgever niet iemand aannemen die niet eerder bij dat bedrijf heeft gewerkt.
Computoon
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Toch begrijp ik dat solliciteren niet zo. De werkgever weet toch al wie er het langst in dienst is, dan hoeven die toch niet te solliciteren en de afgewezenen (de jongsten) toch ook niet? Alleen voor die laatsten hoeft dan toch een ontslagvergunning te worden aangevraagd?
Computoon
8 jaar geleden
De site "http://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/arbeidsrecht/solliciteren-op-de-eigen-functie" omschrijft dat "solliciteren op de eigen functie" een grijs gebied waaraan vaak de kantonrechter te pas moet komen. Lees die er maar eens op na. De ontslagvergunning "moet" niet aangevraagd worden voor de "jongsten" maar voor degenen die per leeftijdscategorie het kortste dienstverband hebben (afspiegelingsbeginsel). Zou dat niet zo zijn, dan zouden de oudere werknemers mogen blijven zitten en de jongeren moeten vertrekken. Als het afspiegelingsbeginsel correct wordt toegepast, is de opbouw van het werknemersbestand per leeftijdscategorie na de ontslagronde procentueel gelijk aan die ervoor. Maar werkgevers zijn "creatief" en bedenken wel eens fratsen als "solliciteren op je eigen functie" om de standaardregel min of meer te omzeilen. Waar de site spreekt van "een grijs gebied" zeg ik dat het niet deugt.
Computoon
8 jaar geleden
Of deze, werkgevers op hun slechtst: http://www.volkskrant.nl/archief/-alleen-de-grootste-hielenlikkers-overleven~a641257/
Ik zie in de vraag nergens dat het expliciet om een reorganisatie gaat, maar gewoon op je eigen functie solliciteren. Het kan voorkomen dat men een hogere werknemer tijdelijk heeft vervangen wegens ziekte. Als het zover is dat duidelijk is dat deze persoon niet terug komt dient er een officiële sollicitatieprocedure plaats te vinden Ook de persoon die deze functie naar alle tevredenheid voor een bepaalde tijd volledig heeft waargenomen dient gewoon in de sollicitatieprocedure mee te draaien. Zeker voor bepaalde hogere functies bij grote bedrijven en vooral bij de overheid geldt deze regel.
Het is ook om alle schijn van bv nepotisme en vriendjespolitiek te vermijden. Het kan ook zijn dat tijdens deze sollicitatieprocedure blijkt dat er werkelijk een beter iemand is dan degene die de functie al een tijdje vervult. Ik heb zelfs een keer, samen met een stel nieuwe sollicitanten een psychologische test moeten doen, terwijl ik al drie jaar de leiding had. Met vlag en wimpel geslaagd, dat wel, maar het blijft zenuwslopend. Als degene die de functie al een tijd vervult en bij de open sollicitatie gekozen wordt, dan moet men er van uitgaan dat inderdaad de juiste man/vrouw op de juiste plaats zit en zat. Het voorkomt ook roddels en gemok achteraf.

Toegevoegd na 23 minuten:
Als een organisatie bij moet blijven met de steeds nieuwe en zwaardere eisen van de markt is vaak ook andere kennis vereist. Vaak vergt het andere opleidingen, ervaring en instelling van de werknemers. De oude en de nieuwe functie worden dan bij een reorganisatie totaal anders. Van solliciteren op je eigen baan is dan geen sprake.