Mag mijn werkgever winst maken op de reiskosten die ik maak met mijn privé auto?

Ik werk bij een IT bedrijf wat in huis projecten doet. Op verzoek van mijn werkgever zit ik bij een klant gedetacheerd.
Ik ga dagelijks naar het kantoor van deze klant toe en rij hiervoor ruim 100 km extra per dag met mijn privé auto. Voor de duidelijkheid: deze heb ik gekocht met mijn eigen geld, zonder enige bijdrage van mijn werkgever.

Nu blijkt dat mijn werkgever voor de reiskosten de klant 40 cent per kilometer in rekening brengt. Ikzelf krijg 19 cent per kilometer.

Dat vind ik erg raar, want zij maken zo winst op mijn privé bezit. Daar komt nog bij dat de 19 cent verre van kosten dekkend zijn én ik ben ook nog eens iedere dag extra lang onderweg en krijg geen vergoeding voor deze tijd.

Dus is is mijn vraag: mag dit zomaar? En wat zijn mijn mogelijkheden om méér dan de 19 cent te krijgen (uiteraard binnen de wet!). Op redelijkheid van mijn werkgever hoef ik helaas niet te rekenen, dus ik moet enige wettelijke grond hebben als ik hierover een gesprek aan ga.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat mag de werkgever doen. Als werknemer heb je niets te maken met de tarieven die de werkgever gebruikt voor de doorbelasting van jouw kosten aan zijn klanten. Daar is niets vreemds aan. Hetzelfde geldt voor jouw salaris: daar wordt voor de doorbelasting aan de klant ook een flinke marge op gezet. Dat is niet alleen winst. De werkgever heeft immers ook de kosten van het pand (onderhoud, reparatie, afschrijving), energie, eventueel binnendienstpersoneel, gemeentelijke belastingen, enz. Mag hij dan niet meer geven dan eur 0,19/km? Uiteraard, maar dan telt het als loon en moet over het meerdere loonheffing worden ingehouden. Of de werkgever moet het meerdere in de vrije ruimte onderbrengen van de werkkostenregeling. Dan ontvang je de volledige bruto reiskostenvergoeding als nettobedrag. Of vraag een leaseauto. Nadeel zijn de hogere kosten voor de werkgever en de fiscale bijtelling voor de werknemer, waardoor je minder nettoloon overhoudt bij hetzelfde brutosalaris. Maar als je heel veel rijdt, is een "auto van de zaak" voordelig. De vraag is of de werkgever het wil want de kosten zal hij op een of andere manier moeten terugverdienen via de klanten. Toegevoegd na 4 minuten: Het is feitelijk allemaal een kwestie van afspraak tussen werkgever en werknemer. Wettelijk is een werkgever niet verplicht om reistijd in tijd of geld te vergoeden. Ook een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer is niet wettelijk verplicht. De verplichting ontstaat pas als deze is opgenomen in een CAO, personeelsreglement of arbeidsovereenkomst. Toegevoegd na 2 dagen: Van de site van de Rijksoverheid:"Telt mijn woon-werkverkeer als werktijd? Uw reistijd tussen huis en werk (en terug) telt niet als werktijd. Voor beroepschauffeurs telt de reis tussen huis en standplaats niet mee voor het maximale aantal rij-uren per dag. Wanneer is woon-werkverkeer wel werktijd Voert u tijdens uw reis tussen huis en werk activiteiten uit in opdracht ('onder gezag') van uw werkgever? Dan telt de rit wel als werktijd. Voorbeelden: (...) U werkt langere tijd regelmatig op een ander werkadres. Maar eerst moet u vanuit huis langs uw bedrijf rijden. De rit van uw bedrijf naar het andere werkadres (en terug) telt als werktijd. U werkt voor een bedrijf vanuit huis en rijdt rechtstreeks naar uw 1ste klant. Deze rit telt als werktijd. Is het onduidelijk of u een rit in opdracht ('onder gezag') van uw werkgever uitvoert? In uw arbeidsovereenkomst kunnen hierover afspraken staan. (...)

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/w...

Ik vermoed dat je geen poot hebt om op te staan... Blijkbaar ben jij verplicht, of in elk geval bereid om op eigen gelegenheid op je werkplek te verschijnen. Je werkgever betaalt je daar 19 cent/km voor. Je werkgever heeft met de klant een andere overeenkomst gesloten. Uit de onderhandelingen daarvoor is een bepaald bedrag afgesproken. Dat bedrag is onderverdeeld over een aantal categorieën, waaronder eentje die toevallig "reiskosten" heet. Die onderverdeling in categorieën maakt het e.e.a. overzichtelijk, maar uiteindelijk gaat het er om dat jouw werkgever en de klant het er over eens zijn dat datgene wat er onder de streep staat ook betaald wordt. Dát is de prijs ! Wettelijk doet de opbouw van die prijs er niet toe. Dat is puur iets tussen leverancier en klant. Dus ja, wettelijk mag dit ! Mocht je dit toch aan willen gaan vechten, stel je dan eens voor dat je werkgever de post een andere naam geeft, b.v. "overige kosten" en dan ben je helemaal uitgespeelt. Het is zinloos je hier druk om te maken, tenzij je zélf ook in een onderhandelingspositie verkeert. B.v. bij loononderhandelingen e.d.

Aan de reiskosten kun je niks doen. Aan de uren wel; volgens mij begint de urenteller te werken als je van kantoor naar de klant vertrekt, je werkt niet bij een detacheringsbureau waar je in je eigen tijd naar de klant reist en daarvoor een leaseauto krijgt. Ik ben zelf enige tijd bij een klant wezen werken (als enige van het hele bedrijf) en ik vertrok om 8:30 uit de plaats waar het kantoor staat naar de klant en ik zorgde om 17;00 weer terug te zijn. Kijk de CAO of je contract er nog maar eens op na. Als je een van de weinigen bent die reist is het bijna zeker in de tijd van de baas.

Ja is heel gebruikelijk en helemaal niet raar. De baas maakt nog veel meer winst op je uren. Beste oplossing is voor jezelf beginnen dan steek je alles in eigen zak.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100