Moet ik thuisblijven als ik mezelf heb ziekgemeld?

Ik heb al een afspraak met de arbo-arts.
Mag ik naar mijn schoonouders om de hoek? Mag ik naar een afspraak bij een specialist in het ziekenhuis? Of moet ik thuisblijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.7K

Het beste antwoord

Je moet thuisblijven als je je ziekgemeld hebt, totdat je controle hebt gehad of een oproep krijgt van de arbo-arts.
Er zijn echter uitzonderingen.
* je hebt daarover afspraken gemaakt met de controlerend geneesheer.
* bezoek aan een specialist is toegestaan, zeker als dit een gevolg is van de reden van je ziekmelding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx!

Andere antwoorden (7)

Als je al een afspraak hebt bij de Arbo-arts, dan zal er verder geen controle thuis komen. Het is ook afhankelijk van wat je hebt.

Als hebt gezegd dat je zware griep hebt en je bent niet thuis, dan is dat natuurlijk raar, maar als je overspannen bent, mag je gerust even de deur uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hoeft niet thuis te blijven. Als je werkgever besluit om een eerste dagscontrole te doen, en je bent er toevallig niet, zul je moeten verschijnen bij de arbodienst. Maar meestal is een eerste dagscontrole een telefonische, dus die kun je eventueel naar je mobiel laten doorzetten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat u zich heeft ziek gemeld kan verschillende oorzaken hebben. Niet bij elke ziekte is het nodig, om de hele dag thuis te zitten. U kunt dus best even bij uw schoonouders op bezoek en het spreekt denk ik eigenlijk al wel voor zich, dat u ook langs het ziekenhuis mag gaan, voor een doktersbezoek.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik principe moet je thuisblijven want wanneer je werkgever je melding niet vertrouwd kunnen ze je met een spoedbezoek vereren. Als je dan niet thuis bent en je hebt geen goede reden dan kan je een probleem hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Ligt aan de bedrijfstak waar je werkzaam bent. Bij mij (in de metaalnijverheid) is het zo dat je er voor moet zorgen dat de genezing voorspoedig verloopt en niet wordt tegengewerkt. Ik krijg geen contoles thuis, dat was 25 jaar geleden zo. Ik krijg een oproep om me bij de Arbo-arts te melden. Verder kan ik gaan en staan waar ik wil.
Blijf jezelf niet kwellen, ga gerust een blokje om met die mooie cocker spaniel van je. Ontspanning is op dit moment wat jij nodig hebt, als ik zo jouw vragen bekijk.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks :) geeft me een glimlach dit antwoord! Mn mooie cockertje staat zo stijf van zn testosteron dat hij de hele dag wel naar buiten wil, dus dat komt wel goed :)
Het ligt er ook aan of er tegen je gezegd is dat je thuis moet blijven. Of er in je contract of in de CAO iets over vermeld is.

Indien je al een afspraak hebt bij de Arbo-arts, en hij heeft niet verteld dat je thuis moet blijven, dan hoeft dat ook niet.
13 jaar geleden
Wordt vermeld op het doktersattest :- mag het huis verlaten / niet verlaten.(Bel)
Ik weet niet of dat in Nederland ook zo is