Heb ik recht op salaris?

Ik doe een BBL opleiding 1 dag school 3 dagen werk. hier voor krijg ik niet betaald. IK werk zelfstandig en neem af en toe ook een stagiaire mee.
Tussen school en bedrijf is een arbeidscontract.
Tussen school en mij een stage contract. Hiervan is de school niet op de hoogte omdat ik verplicht ben om een arbeidscontact te hebben anders mag ik de school niet afmaken.
Staat het bedrijf in zijn rechten en hoeft hij mij ondanks een BBL opleiding niet te betalen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Je behoort loon te ontvangen. Jij hoort een arbeidsovereenkomst te hebben en niet de school.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt. Voor BBL kan geen studiefinanciering worden gekregen, omdat de werkgever je loon moet betalen. Je hebt dus recht op loon.
fisbel
8 jaar geleden
De werkgever MOET niets, maar een arbeidsovereenkomst met de daarbij behorende betaling is wel zo netjes en ook gebruikelijk.

Antwoorden (1)

Meestal zal het leerwerkbedrijf een arbeidsovereenkomst met de BBL-er afsluiten. Dat zijn ze echter wettelijk niet verplicht. Als er geen afbeidsovereenkomst is afgesloten, is er ook geen salaris. En geen recht op vakantiedagen, vakantiegeld en sociale premies. Lees artikel 3.4 in link 1

Is er geen arbeidsovereenkomst, dan is het altijd goed om na te gaan of er wel een cao van toepassing is. Kijk dan ook goed of hier rechten in staan die jij moet krijgen, bijvoorbeeld dat je recht hebt op een arbeidsovereenkomst, salaris en doorbetaling op de schooldag.

Er bestaat dus in principe geen wettelijk recht op een salaris. Maar als het onduidelijk is wat er is geregeld (wel of geen arbeidsovereenkomst), dan kun je altijd onderhandelen over een mogelijke vergoeding of salaris. Lees link 2 van het FNV.

Het is overigens heel vreemd dat het leerwerkbedrijf zou hebben doorgegeven dat er wel een arbeidsovereenkomst is. Meld dit aan je school.
fisbel