Meneer is spreektaal en staat daarom dom als dat in een brief gebruikt wordt. In een sollicitatiebrief moet je dat dus al helemáál niet doen.
Maar dat hangt wel af waar je naar solliciteert. Solliciteer je naar een kantoorbaan waar je contact met klanten o.a. via de mail en post zal gaan, zorg dan dat je taal correct is.
Als je naar een baan als kapster, stratenmaker (of wat dan ook zonder bijv. mailverkeer) dan kan het zijn dat er niet op gelet wordt doordat degene die je brief beoordeelt zelf geen foutloze brief kan schrijven. Daar let men weer op andere dingen, en minder op de taal.
Als je het gewoon volgens de regels wilt doen, dan bel je op en vraag je de naam, en vraag je hoe je die exact schrijft. Is het Janse, Jansen, Janssen?
Indien dat bellen totaal onmogelijk is (wat me uitgesloten lijkt) dan begin je je brief met
Geachte heer/mevrouw,
Als je de naam wel weet, dan wordt het bijvoorbeeld:
Geachte heer De Vries,
of
Geachte mevrouw Jansen - de Vries,
- Maar het woord "meneer" nee, dat komt in kinderboekjes nog wel voor, maar niet in zakelijk briefverkeer.
- Zet op de envelop en in het briefhoofd de naam ook foutloos, en daar met de correcte voorletters erbij.
De heer W.A. de Vries
Mevrouw M.R. Janse - de Jong
Toegevoegd na 9 minuten:
Zodra er voorletters bij de heer De Vries staan,
dan wordt "de" niet met een hoofdletter geschreven, maar met een kleine letter.
(Op de envelop zet je de voorletters er wel bij en ook als je in de brief verwijst naar "... zoals ik vernam van de heer A.B. de Jong")
Je kunt je brief richten aan
Geachte heer A. de Groot,
Maar als er geen tien heren De Groot in dat bedrijf werken, dan zou ik gewoon doen:
Geachte heer De Groot,
dus zonder voorletter in die aanhef.