Mag mijn werkgever veranderen van cao en uitbetaling van lonen?

Sinds begin februari werk ik voor een isolatiebedrijf. Deze zat in de cao voor kleinmetaal. Nu hoor ik vandaag per toeval dat ze zijn geswitched naar de bouw cao en dus de lonen niet meer per maand betalen maar per 4 weken. Mag dit allebei zomaar zonder overleg met de werknemers?Waar moet ik bovendien nog meer op letten nu ze dit veranderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.1K
ronron1212
11 jaar geleden
Overleg lijkt toch wel het minsten of informeren moet je werkgever. Maar zolang je er bruto niet op achteruit gaat op jaar basis kan en mag dit.

Antwoorden (1)

Het is zeker handig als de werkgever de werknemers informeert als ze onder een andere CAO gaan vallen. Want bij een andere CAO horen andere rechten en plichten, voor werkgever en werknemer. Het is echter niet zo, dat instemming van de werknemers nodig is om onder een bepaalde CAO te worden ingedeeld.

Om het moeilijker te maken:
Als de werkgever de loonaangifte invult, moet hij de zog. CAO-code invullen. Die CAO-code is te vinden via de Belastingdienst. Die code aan welke CAO van toepassing is het op het dienstverband. Maar in sommige bedrijven valt niet elke werknemer onder dezelfde cao. Dat ligt maar net aan het werk dat de werknemer doet. Het is dus ook mogelijk dat verschillende werknemers binnen een bedrijf binnen een andere CAO vallen. In de meeste bedrijven is dit uiteraard niet het geval. Maar het kan wel als de onderneming werkt in verschillende bedrijfstakken warvoor andere CAO's gelden.

Waar je op moet letten? Via werkgever/internet/vakbond zou je de meest recente versie van de CAO kunnen opvragen waar je nu onder valt. Een CAO die algemeen verbind is verklaard moet in ieder geval worden nageleefd door alle bedrijven die eronder vallen. Verschillen kunnen bijv. zitten in de indeling van je functie, het daarbi horende salarisverloop in de loop der jaren, de regeling/vergoeding van overwerk, vakantiedagen, percentage vakantietoeslag en nog zeer veel andere zaken.

Toegevoegd na 53 seconden:
Die code aan welke CAO van toepassing is het op het dienstverband.= die code geeft aan welke CAO van toepassing is op het dienstverband.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat het salaris betreft, is er vaak een regeling die neerkomt op het volgende. (Kijk maar in de CAO of erover wordt geschreven, als dit op jou van toepassing is.) Als je nu een hoger salaris zou hebben dan waarop je volgens de nieuwe CAO recht hebt, dan wordt het verschil tussen 'nieuw' en 'oud' salaris uitbetaald in de vorm van een persoonlijke toeslag. Daar ondervind je dan geen hinder van. Maar een nieuwe CAO kan wel betekenen, dat je eerder aan de 'top' zit dan in de oude situatie. Voor vragen kun je ook altijd de afdeling personeelszaken raadplegen (die tegenwoordig vaak HR schijnt te moeten heten) of je vakorganisatie, als je daar lid van bent.

Bedenk verder, dat een aantal CAO's minimumregelingen bevatten. Als dit zo is, dan mag de werkgever 'meer' doen voor zijn werknemers. Maar ook dit moet uit de CAO blijken.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het dan ook zo dat de lonen plotseling van maandloon naar 4-wekenloon omgezet kunnen worden zonder overleg?
Computoon
11 jaar geleden
Als in de CAO zou staan: "het salaris dient per 4 weken te worden uitbetaald", dan heeft de werkgever geen keus en moet hij de CAO volgen. Als de CAO niets over de betaalfrequentie zegt, dan natuurlijk niet. Dan zijn alle betaalfrequenties mogelijk die volgens de wet zijn toegestaan. (In principe: minimaal een week/maximaal een maand). Voor het totale salaris in een jaar maakt het natuurlijk totaal geen verschil of je 13x een 4-wekensalaris krijgt of 12x een maandsalaris. Het is in ieder geval wel van belang dat de werkgever tijdig en duidelijk aan iedereen meedeelt dat het betaalmoment van het salaris gaat veranderen. Onder meer omdat nogal wat mensen allerlei vaste lasten hebben die op vaste momenten van de bankrekening worden afgeschreven. En het zou ook handig zijn, als hij iedereen een exemplaar van de CAO uitreikt en in een personeelsbijeenkomst of in een nieuwsbrief in het kort uitlegt wat er allemaal gaat veranderen. Als de werkgever helemaal niets over zo'n verandering zegt, dan schiet hij te kort in de communicatie richting het personeel. Als je met 'overleg' echter bedoelt dat de werknemers met die verandering zouden moeten instemmen vóór de 'baas' die verandering kan doorvoeren als de CAO 'm voorschrijft:
nee, dat is niet het geval. Als de CAO zou voorschrijven dat de lonen per 4 weken moeten worden uitbetaald dan heeft de werkgever zich daaraan te houden. Maar ik weet niet wat er in de desbetreffende CAO over geschreven is. Dat moet je weer nakijken. En als er niets over in staat, is het de moeite waard om dit via de OR/het personeelsoverleg aan te kaarten bij de werkgever.