Werkgever wil beroep doen tijdens ketenregeling voor aantal weken en uren doorberekenen naar na de ketenregeling, mag dit?

Na 2 jaar vast contract geen vast contract en 6 maand eruit, na 3 maand wil weerkgever beroep doen op werknemer voor aantal weken, kan een werkgever hem in de tijd van 6 maand toch nog vast aan nemen?

Antwoorden (2)

Ja dat laatste kan . Maar je bedoelt in de 6 maanden er uit even een paar weken werken en dan geen vast contract ja dat kan :) maar dan is werknemer direct in vaste dienst . Of het via een uitzendbureau moeten zijn maar dat laatste zou door de rechter toch nog doorgestoken kunnen worden . De uitspraak kan ik niet voorspellen . Maar de regel is 6 maanden er uit en dan kan de keten weer opnieuw beginnen . :(. Tussen tijds even een oproep of o uren contract houd in dat je voor die uren die je dan werkt in vaste dienst bent .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Peter13061981
8 jaar geleden
Werkgever wilde geen vast contract geven en na die 6 maand weer in dienst nemen, na 3 maanden door drukte bedrijf word werknemer opgeroepen om aantal weken te werken en werknemen heeft WW uitkering
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik al zeg na op roep om welke reden dan ook is er een vast dienst verband . Of er moeten met toestemming UWV onder buiten gewone omstandigheden eigenlijk met toestemming minister sociale zaken . Maar het blijft niet conform de wet . Extreme situatie zou kunnen zijn in mam pap zaak Mam valt door ziekte uit en moet opgevuld worden . Nood breekt wet . :). Maar zonder uitzondering is werknemer in vaste dienst . De wet is gewijzigd tot voor kort 3 maanden nu 6 maanden .onderdeel vdvwet zorg en zekerheid ( die met zekerheid zorgt voor ellende ):) wat een slechte wet in combinatie met het zgn nieuwe ontslagrecht weer een grote misser van dit kabinet . Met een ramp voor de werk gelegenheid bij het mkb .
Peter13061981
8 jaar geleden
Ja ik begrijp u antwoord, maar moet een werknemer meegaan want een werknemer die uren moet doorgeven tijdens de WW bijdezelfde werkgever waar hij 6 maanden eruit moet zal wel niet in goede aard vallen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Peter als je er nu werkt of gaat werken is het volkomen prima voor jou als het tenminste wit is ( officieel ) ja geef het gewoon door bij de Ww instantie . Je bent gewoon dan toch in vaste dienst . Zoek contact met de UWV en leg het hen uit . Of bij het juridisch loket . Gefeliciteerd je hebt een vast dienst verband ga gewoon werken zorg dat je bewijs hebt een selfie op je werk met de krant van daag ?!?! Je hoeft geen problemen te zoeken doe je werk jij moet alles doen om werkloosheid te vermijden het risico is bij de werkgever die de wet niet juist hanteert . Mocht je willen heb je recht op een ontslag vergoeding of zeker een transito vergoeding aan het eind van deze oproep periode . Schrijf je werkgever tegen het einde van oproep periode (liefst na het krijgen van je loon en loonbrief ) een briefje waarin je hem of haar meld dat je begrepen hebt dat je nu in vaste dienst bent en of je daar een AO voor krijgt . Zo niet ga je langs de UWV. Succes .
Als dat gebeurt, ontstaat er juridische trammelant.

* De keten begint pas opnieuw te tellen na 6 maanden tussenruimte. De werknemer doet er verstandig aan om een juridisch adviseur op het gebied van arbeidsrecht te raadplegen. Als het spel handig wordt gespeeld, kan de werknemer stellen dat hij in vaste dienst is gekomen, aansluitend aan de twee tijdelijke arbeidsovereenkomsten met die totale duur van twee jaar. Want feitelijk zijn er na 2 jaarcontracten slechts 3 mogelijkheden:
- Of een aansluitende arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd;
-Of definitief afscheid van werknemer
-Of 6 maanden wachten na die tijdelijke arbeidsovereenkomsten en opnieuw beginnen met de keten.
En niet een zelfbedachte variant.

* Als inderdaad gesteld kan worden dat de werknemer in dienst is gebleven, had de werkgever het salaris moeten blijven doorbetalen (en heeft de werknemer dus ten onrechte ww ontvangen.)

Tip voor deze werkgever: niet aan beginnen. Huur desnoods een uitzendkracht in en laat de voormalige werknemer weer komen als die 6 maanden voorbij zijn.

Overigens zou ik niet bij een werkgever willen werken die deze 'draaideurconstructie' hanteert. Die termijn van 3 maanden is nu juist opgeschroefd naar 6 maanden om dit soort 'flauwekul' enigszins te kunnen voorkomen.
Computoon
8 jaar geleden
Peter13061981
8 jaar geleden
Dus als werknemer wil dan kan hij misbruik maken om zo aan een vast contract te komen
Computoon
8 jaar geleden
Dat is geen misbruik. Als de werkgever het arbeidsrecht in het nadeel van werknemer toepast (en dat gebeurt hier, want werkgever wil binnen 6 maanden weer gebruik maken van de diensten van werknemer nadat hij hem eerst na 2 jaar heeft "weggestuurd"), dan hoeft de werknemer dat niet te beschouwen alsof dat een normale gang van zaken is. Natuurlijk zal de voormalige werknemer blij zijn dat hij weer aan het werk kan dus er zullen genoeg werknemers zijn die het accepteren. De vraag is dan wat het UWV gaat doen, in het geval de werknemer na zijn 2 jaarcontracten ww heeft aangevraagd. Het UWV kan het arbeidsverleden van een werknemer zien. Als men daar de systemen erop heeft ingericht, zou men moeten kunnen zien dat er iets niet klopt.
Peter13061981
8 jaar geleden
Dus er is geen afwijkende regel in het CAO dat in tijd van nood en veel ziekte een werknemer terug kan voor een tijdje, en als een werkgever aanbied om de uren die men maakt in de maand verrekend als de werknemer weer gewoon aan het werk gaat na die ketenregeling
Peter13061981
8 jaar geleden
Als de werkgever aanbied uit nood om de uren zwart uit te betalen en de werknemer geeft alle uren wel gewoon op onstaat er dan een vast dienstverband voor de werknemer
Computoon
8 jaar geleden
Bij CAO zijn inderdaad allerlei afwijkingen mogelijk maar niet van die "vrije" periode van 6 maanden.
Peter13061981
8 jaar geleden
Werknemer kan over 3 maand alweer beginnen officieel (dan zit de 6 maanden erop) en heeft op papier dat hij terug kan komen voor weer een aantal jaar, maar zou u voor tijdelijk even terugkeren naar deze werkgever als u de aanbieding had want het is een lastige situatie, werknemer heeft WW en werkgever wil eigen theorie creeeren, als werknemer weigert maar wel graag wil en ook in gedachteen dat hij in april weer aan de slag kan daar is het lastig nu weigeren
Computoon
8 jaar geleden
Wat de CAO betreft, heb ik 1 uitzondering gevonden maar die loopt af. Als er al een CAO van toepassing was voordat deze nieuwe regel is ingegaan (01-07-2015) dan mag de oude regel (3 maanden tussenruimte voor een nieuwe reeks contracten ipv 6) nog worden gevolgd als die was overeengekomen in de CAO. Na 01-07-2016 vervalt ook die uitzondering. Ook als die CAO op dat moment nog zou lopen.
Peter13061981
8 jaar geleden
1 jaar contract 1 okt 2013
1 jaar contract 1 okt 2014
2oktober 2015 WW
2april weer vrij voor nieuwe contracten
Nu Dec oproep om te werken voor tijdelijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou het doen, en dan wat Kapperkort zegt: eisen dat je vast dienstverband krijgt.