Welke stappen kan ik ondernemen als mijn werkgever het cao niet naleeft?

Goedenavond,

Momenteel begeef ik me in een conflict met mijn werkgever. In de cao van de branche staat vermeldt dat een functiegroep en salarisschaal worden gecommuniceerd bij de aanstelling en dat deze in het arbeidscontract zouden moeten staan. Beiden hebben niet plaatsgevonden. In mijn arbeidsovereenkomst stond alleen een functieomschrijving en een brutosalaris gespecificeerd.

Inmiddels ben in bijna twee jaar in dienst en heb ik een betere functieomschrijving in mijn nieuwe arbeidsovereenkomst, echter is er nooit een functiegroep of salarisschaal gecommuniceerd. Na er specifiek voor te hebben gevraagd zou ik volgens mijn werkgever in functiegroep 6 vallen.

Op mijn vraag in welke salarisschaal ik val redeneert men dat de combinatie functiegroep en salarisschaal overeenkomt met de cao-gespecificeerde combinatie met salarisschaal 3. Mijn opleiding, kennis en kunde lijken totaal niet te worden beoordeelt, zolang mijn brutosalaris maar overeenkomt met het in dit tabel gespecificeerde salaris. Ik heb een succesvol afgeronde MBO en HBO opleiding en enkele jaren functie-relevante werkervaring. Ook heb ik een zeer positief evaluatiegesprek gehad. Salarisschaal 3 lijkt me zodoende uiterst onredelijk.

Het lijkt alsof mijn werkgever structureel zich niet aan de cao-afspraken houdt en me onderbetaald. Klopt mijn redenatie en indien dit het geval is, in hoeverre bestaan er mogelijkheden om het te weinig betaalde salaris alsnog te verhalen? Heeft u nog tips?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou maar alvast beginnen met solliciteren als je een zaak tegen je werkgever begint zul je er wel geen lange carrière op na houden
jc54
8 jaar geleden
Dit is nou typisch iets waarvoor je de vakbond kunt raadplegen. Maar ja, dan moet je wél lid zijn van een vakbond............
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je enig idee wat je directe collega's verdienen? En hoe hun functie wordt gewaardeerd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies wat Computoon aan geeft eerst aangeven bij je baas dat er je niet mee eens bent . Dan uitleg vragen over zijn visie Enz . En dat allemaal mooi schriftelijk samen vatten en dan zelf een reactie op geven . Ook weer schriftelijk . Is die niet naar je zin of onduidelijk kom dan met argumenten naar hem toe . Zo niet ga dan de strijd pas juridisch aan . Wat deaan al opmerkt ga gelijk maar opzoek naar nieuw werk als die juridische fase aan breekt . Dus voorkom dat ga in vriendelijke respect volle wijze in gesprek met je baas en verwijt hem niks . In die eerste gesprekken . Ook in de toon hier zet je het direct hoog aan begin zo niet tegen je baas dan wordt het geen leuk gesprek en met mogelijk een zeer slechte afloop voor jou . Je hoeft je niet te laten onderbetalen maar speel het spel vriendelijk en beheerst . Succes

Het beste antwoord

Je zult toch in eerste instantie terecht moeten bij je werkgever.

Helpt dat niet, dan in de CAO nakijken welke stappen gevolgd moeten worden als er bijv. meningsverschillen zijn over de functieindeling.

Als werknemer kun je verder informatie inwinnen bij de werknemersorganisaties die betrokken zijn bij de totstandkoming van de CAO, ofwel de vakbond/vakbonden. Voor juridische informatie ook bij het Juridisch Loket.

Loopt dat allemaal op niets uit, dan kun je de hulp van een advocaat inschakelen maar houd er dan rekening mee dat de relatie met de werkgever zodanig verstoord kan raken dat je het beste elders kunt gaan solliciteren.

Wat de indeling in een functiegroep betreft: persoonlijke opleiding/kennis/kunde is niet het criterium voor de indeling in een bepaalde schaal van een bepaalde functiegroep. Bepalend is de functie volgens een handboek: wat zijn de eisen, wat zijn de benodigde competenties. Daar worden punten aan toegekend zodat de relatieve zwaarte vaststaat. Er moet ook voor gezorgd worden dat ongelijksoortige functies met dezelfde zwaarte hetzelfde beloond worden. Achter dat systeem van functiebeschrijving, functieindeling en functiewaardering zit een hele wetenschap.

De werkgever moet ervoor zorgen dat bij aanstelling de juiste functie uit de juiste functiegroep gekozen wordt. Over de inschaling daarbinnen kan soms onderhandeld worden maar vanaf dat 0-punt kun je alleen maar jaarlijks stijgen volgens de vastgestelde schalen, tot de max.
Computoon
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Allereerst zou ik bij een advocaat die gespecialiseerd is in arbeidsrecht aankloppen [zie link voor de regio Rotterdam].

Daar zou ik zeker mijn licht op steken en een eerste [vaak gratis] afspraak maken om alleen al te horen of je eigenlijk wel een poot hebt om op te staan , wanneer je inderdaad een zaak zou beginnen tegen je werkgever...

Er zijn natuurlijk regels en richtlijnen m.b.t. een cao en je kunt zeker ook informeren bij de vakbond, maar daar moet je (a) lid van zijn en (b) al langer lid van zijn wil je hun hulp in kunnen roepen.

Succes ermee!

http://www.advocateninrotterdam.nl/advocateninrotterdamnl/arbeidsrechtadvocaten-rotterdam/