Reserveert een werkgever je tijd bij het inplannen als je een nul-uren-contract hebt?

Werknemer heeft een nul-uren contract. Werknemer wordt ingeroosterd, maar werkgever besluit halverwege de betreffende dag dat het niet druk genoeg is en stuurt werknemer naar huis. Werknemer heeft tijd wel gereserveerd en loopt nu inkomen mis. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Bovenstaande antwoorden zijn in principe juist, maar: dat je alleen betaald krijgt voor de daadwerkelijk gewerkte uren, geldt in alleen de eerste zes maanden van een nulurencontract. Daarna moet de werkgever je ook betalen als hij minder of geen werk voor je heeft, op basis van het aantal uren dat je de afgelopen drie maanden gemiddeld hebt gewerkt. Een uitzondering hierop is mogelijk als dat in een COA (als die op jou van toepassing is) staat, dan kan die periode dat je alleen voor gewerkte uren betaald krijgt met nog eens zes maanden worden verlengd.

Ook goed om te weten: ongeacht hoe lang je al een nulurencontract hebt, heb je per oproep recht op minste drie uur werk. Wordt je na anderhalf uur naar huis gestuurd, dan heb je daarom nog steeds recht op loon voor die drie uur.

Ik ben met dat laatste (bij nader inzien ook met het eerste) zelf ooit behoorlijk de mist in gegaan toen ik me dat niet realiseerde, ik had soms maar een half uurtje werk op een dag terwijl ik wel geacht werd om een specifiek dagdeel te reserveren. Een paar jaar later, toen ik vanwege een (niet-gerelateerd) loonconflict de wet erop nasloeg, kwam ik erachter dat ik twee jaar lang schandalig te weinig betaald had gekregen. Al die dagen dat ik een hele ochtend of middag naast de computer zat te wachten of ik werk toegestuurd zou krijgen, en dan alleen een miniklusje kreeg, had ik eigenlijk voor drie uur betaald moeten krijgen in plaats van voor zo'n lullig half uurtje.

Ik heb even gegoogled om bovenstaande kennis te verifiëren, zie de informatie in de link:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uhm... COA moet natuurlijk CAO zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Prachtige input, hartelijk dank!

Andere antwoorden (4)

ja dat kan, immers heb je een 0 uren contract dus op oproepbasis, in tegenstelling tot een (bijv.) 2-12 contract moet de werkgever je minimaal 2 uur per week inplannen. met een 0 uren contract is de werkgever je niet verplicht een vast aantal uren per week te laten werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, hij reserveert niet je tijd. En het mag dus gewoon. Hij mag je ook vlak van tevoren afbellen. Dat is het nadeel van een nul uren contract. Voordeel is dat als jij geen zin hebt dat je dan ook niet hoeft te werken. Maar ik denk dat je het één keer kan proberen om te stoppen als je geen zin meer hebt en dat je dan niet meer hoeft te komen :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met een nul-uren contract ben je gewoon een oproepkracht voor piekuren. Dat jij vervolgens één hele dag hebt ingepland voor misschien maar een paar uur is niet het probleem van je werkgever...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja helaas is dat gewoon mogelijk met een 0 uren contract, daarmee heb je geen enkel recht op inkomen zeg maar. De werkgever kan altijd besluiten je naar huis te sturen, af te bellen of uberhaupt niet op te roepen. Ook voor langere tijd.