Dit is wel een hele algemene vraag. Als je competentiemanagement en voordelen op Google intikt, dan vind je allerlei voordelen. Maar de nadelen worden vaak vergeten. Het invoeren kost enorm veel tijd en dus geld, waarbij niemand bedenkt of dat zich ooit wel terugverdiend. De belasting is niet eenmalig bij de invoering, maar voortdurend doordat er zaken als POP-gesprekken en plannen gemaakt moeten worden. Die moeten dan weer bijgesteld etc. Zeker in deze tijd wekt het bovendien de verkeerde verwachting bij werknemers. Er worden namelijk allerlei zaken besproken om de werknemer te ontwikkelen qua kennis en vaardigheden, maar er is helemaal geen geld en tijd om dit ook daadwerkelijk uit te voeren. En zelfs als iemand een cursus mag doen, is het maar de vraag of hij vervolgens een stapje verder mee kan komen in zijn werk, zeker nu mensen eerder ontslagen worden en de toekomst van het bedrijf zelf niet eens zeker is. Als een bedrijf echt een complete strategieverandering wil ondergaan, bijvoorbeeld compleet andere producten of een compleet andere markt wil gaan bedienen, dan kan het handig zijn om meer aandacht te schenken aan de competenties in het bedrijf en hoe deze moeten worden aangepast aan de nieuwe strategie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Beter antwoord als het vorige antwoord krijg je niet! Perfecte beantwoording.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
aanvulling op Irish:

competentiemanagement kan naast ontwikkeling van personeel ook erg waardevol zijn bij de selectie van nieuw personeel. Als je van een functie (met name op managementniveau) in kaart brengt wat de belangrijke competenties zijn kun je sollicitanten hierop laten testen voor een succesvolle match tussen sollicitant en vacature.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het "competentie management denken" eigenlijk het belangrijkste voordeel als je het vergelijkt met zo'n 20 jaar geleden. Toen werd er niet structureel gekeken naar iemand zijn competenties en de eisen van het werk, ook niet als dat veranderde. Men deed maar wat.
Ik ben het helemaal eens met de mensen die binnen een mechanistische bureaucratie werken en waar Cm wordt misbruikt om mensen het ge voel te geven dat ze er toe doen terwijl het als een zoethoudertje wordt gebruikt om disfunctionele structuren en managers in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een nadeel van competentiemanagement is dat het niet altijd draagvlak heeft in een bedrijf, zowel op de werkvloer als op managementniveau, waardoor het niet altijd vol/goed benut wordt.

een voordeel is dat je het onderste uit de kan kan halen bij een werknemer (wat commercieel erg aantrekkelijk is. denk bijv aan nieuwe wervingskosten)