VMBO
Met een vmbo-diploma of hoger kun je solliciteren naar de functie van Soldaat Infanterie Luchtmobiel of Soldaat Infanterie (Pantserinfanteriegroep). Kijk voor meer info op ons vacature-overzicht.

De minimale eis voor alle andere soldaten/korporaalsfuncties is mbo2, of veva2 (Veiligheid & Vakmanschap). Heb je dus je vmbo-diploma (bijna) binnen, maar je wilt niet bij de infanterie, dan is Veiligheid & Vakmanschap jouw beste en snelste route naar een baan bij de landmacht!

MBO
Met een mbo-diploma kun je in aanmerking komen voor een aanstelling als onderofficier (minimaal niveau 3), of voor de functie van soldaat (minimaal niveau 2). Alle onderofficieren worden opgeleid aan de Koninklijke Militaire School (KMS).

HAVO
Met een HAVO-diploma kun je uitsluitend kiezen voor de functie van onderofficier of soldaat (dus niet voor officier). Wil je toch officier worden? Zorg dan dat je verdergaat voor je vwo-dipoma of een hbo-diploma.

VWO
Heb je minimaal vwo met wiskunde (A of B), dan kan je in aanmerking komen voor een vierjarige wetenschappelijke bacheloropleiding tot officier aan de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda.
HBO OF WO
Als je een hbo- of wetenschappelijke opleiding hebt afgerond, kom je in aanmerking voor de (verkorte) officiersopleiding aan de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda. Met een relevante hbo- of wo-opleiding kun je je studie aan de KMA binnen 1,5 jaar afronden. Je begint met de Basis Officiers Opleiding van één jaar. Je sluit de KMA-opleiding af met je vaktechnische opleiding van een half jaar, bij een van onze opleidingscentra in het land.

Ook kun je met een relevante hbo- of wo-opleiding in aanmerking komen voor een aanstelling als officier-specialist. Je krijgt dan een verkorte officiersopleiding van 10 weken en gaat daarna direct aan de slag in jouw specialistische vakgebied (bijvoorbeeld als arts, tandarts, jurist, journalist, psycholoog, fysiotherapeut of terreinanalist).

Hopelijk heb je er wat aan!
http://www.werkenbijdelandmacht.nl/n/265/vooropleidingen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon je middelbareschooldiploma halen en dan solliciteren bij defensie.