Klopt mijn belasting berekening?

Ik ga als schoonmaakster aan het werk bij een oudere dame.
Met haar ga ik zelf een contract aan. Vandaag heb ik gebeld met de Belasting over hoe en wat met de Belastingdienst.
Graag zou ik willen weten of mijn berekening klopt.
Ik ga 15 uur per 4 weken werken a 12.50 per uur = 187.50
Totaal rij ik in deze 4 weken 210 km a 0.19 =39.90
Dus 187.50-39.90= 147.60 waar ik belasting over moet betalen a tarief 36.25.
Dat zou betekend dat ik 53.50 belasting betaal.
Hou ik dan 94, 10 netto aan over? of moet ik dan die 39.90 er weer bij optellen en hou ik netto 134 over

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je reiskosten zijn - als het goed is - daadwerkelijk gemaakte kosten, dus dat geld is geen inkomen, je betaalt er geen belasting over en je kunt het niet bij je netto inkomen optellen, het is gewoon "weg".

Het bedrag dat je noemt is wat je werkgever je wettelijk maximaal per kilometer mag vergoeden. Als je voor minder geld heen en weer kunt (op de fiets bijvoorbeeld) kun je er eventueel wat aan overhouden. Maar als je voor de deur duur moet parkeren, kan het weer de kosten niet dekken. Je hebt geen wettelijk recht op reiskostenvergoeding ; dat hangt af van wat jullie onderling afspreken. Je mag alleen niet afspreken dat ze meer dan 19 cent per kilometer vergoedt.

Over het deel reiskosten betaal je uiteindelijk geen belasting. Dat betekent echter dat je brúto uurloon eigenlijk in de praktijk lager is dan 12,50 , namelijk 2,66 per uur minder is 9,84 per uur. En DAARover betaal je dus uiteindelijk belasting, waarna je netto ca 94,30 overhoudt. Zo'n 6,30 per uur netto. Het sommetje klopt dus uiteindelijk wel.

Ik zou het echter toch nog even nader uitzoeken met de belastingdienst; met 15 uur per maand, en zeker met een dergelijk laag salaris, kom je bij lange na niet aan het bedrag dat je belastingvrij mag verdienen - tenzij je eventueel een ander belastbaar inkomen hebt. Hooguit is je eigen inkomen als je een partner met een inkomen hebt, van belang voor je "aanrechtsubsidie" (algemene heffingskorting).

(Ik werk 47 uur per maand, en dat bedrag blijft ruim onder de 5000 euro per jaar en dus belastingvrij. Alleen ontvang ik aan het eind van het jaar wat minder "aanrechtsubsidie" dan vroeger. )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Het inkomen van vraagsteller is inderdaad lager dan de heffingskortingen. Zie mijn antwoord aan een andere vraag van vraagsteller: "Ben ik ZZP als ik bij een particulier schoonmaak." Overigens mag best een hogere kilometervergoeding dan eur 0,19/km worden afgesproken maar het meerdere wordt dan als inkomen beschouwd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, okee ; dank voor de aanvulling. Dat is dus het maximum dat als onbelastbare reiskostenvergoeding gegeven mag worden.
fisbel
8 jaar geleden
@Marleen:
De eerste alinea met informatie is fiscaal gezien 'tenenkrommend'
De tweede alinea: je onderscheidt niet goed twee verschillende situaties:
1. Inkomen via een werkgever in loondienst. De werkgever draag ZVW-premie af en houdt belasting in.
2. Inkomen via een particulier. Dat zijn (hier): overige inkomsten. Aanvulling op het antwoord:
De overige inkomsten moeten in principe worden opgegeven bij: overige inkomsten. Zo niet, dan is het 'zwart' uitbetaald loon. In het programma vermeld je bij opbrengsten uit overig werk het inkomen zelf. Bij aftrekbare kosten vermeld je de kosten van vervoer. Andere gemaakte kosten zijn er in deze situatie waarschijnlijk niet. Voor kosten van privévervoermiddelen mag je een vast bedrag van € 0,19 per zakelijk gereden kilometer aftrekken. Het maakt daarbij niet uit welk privévervoermiddel je hebt gebruikt.
N.B: het inkomen niet salderen met de kosten. Deze twee dus gescheiden houden. Wat betreft het antwoord op de vraag:
De te betalen belasting in 2016 is 36,55% (schijf 1)
Let op: de werknemer moet zelf de ZVW-premie betalen. Die is voor 2016 5,5%. Hiervoor komt een aparte aanslag. Het totaal aan te betalen belasting is dus zo'n 42%. Het is afhankelijk van de situatie (voorlopige teruggaaf vanwege geen of gering inkomen, ander inkomen, belastingkortingen) of deze 42% werkelijk moet worden betaald of minder. De ZVW-aanslag moet in elk geval worden betaald, als deze meer is dan € 45. Als er wat meer gegevens verstrekt zouden worden is het onnuttig de Belastingdienst te bellen. Die mogen alleen maar in algemene termen antwoord geven.
Het antwoord kan echter op dit forum gegeven worden. Minimaal noodzakelijke gegevens: inkomen partner - is dit inkomen uit werk of uitkering // geschat jaarinkomen Suzanna // zijn er kinderen jonger dan 12 jaar (ivm combinatiekorting) // zijn er toeslagen // zijn er aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Fisbel, Inkomen partner 47000 dit is uit werk.
Ik zelf heb geen WW of ander inkomen.
Geschat jaar inkomen zoals het nu voor staat dan 2400 alleen berekend op deze baan.
Ik heb een kindje van 8 jaar.
We hebben verder geen toeslagen, maar wel hypotheekrente aftrek.
Blijf ik dan onder grens van belastingvrij inkomen?
En mocht ik nu wel een andere baan vinden dat ik over de grens heen kom. Ga ik dan belasting betalen na die 5000 euro (belastingvrij) of dan al ook dit geld ervoor?