mag een werkgever de contract uren van een werknemer verlagen?

Stel je hebt 12 contract uren per week, maar door je beschikbaarheid kun je die 12uur niet halen. Hierdoor kun je maar 9u per week werken. Kan een werkgever in dit geval Albert Heijn je contracteren verlagen, ook als ik er geen toestemming voor geef?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een contract is een set van afspraken waar beide partijen zich aan moeten houden.
Wanneer er in dat contract staat dat jij 12 uren 'hebt' dan kan de werkgever dat niet zomaar verlagen.
Aan de andere kant zul jij die 12 uur ook wel moeten werken.

Je geeft aan dat er problemen zijn met het opstellen van de werkroosters voor die 12 uren. Dan ligt het er aan wat er in het contract is afgesproken. Wanneer er b.v. in staat dat jij geheel vrij bent je werktijden te bepalen, dan kan je werkgever je niet dwingen bepaalde uren te werken.
Staat er in dat je werkgever bepaalt wanneer er gewerkt wordt, dan heb jij je daar ook naar te voegen. Doe je dat niet, dan pleeg je contractbreuk en hoeft je werkgever het contact net zo min na te komen als dat jij dat doet en kan dat reden zijn voor ontslag.
Blijkbaar wil je werkgever het niet zo ver laten komen en bieden ze je een ander contract aan, maar dan wel met minder uren. Dat is in dat geval redelijk.

Het kan ook zijn dat in het contract staat dat de werktijden in overleg worden vastgesteld. Kom je daar gezamenlijk niet uit, dan kan de werkgever je een ander voorstel (=contract) aanbieden. Je hoeft hier echter niet mee accoord te gaan, maar dan kom je dus weer uit op het probleem dat er geen overeenstemming is m.b.t. de werktijden.

In het uiterste geval kan de werkgever in het geval van een voortdurende het contract laten verbreken.

Toegevoegd na 2 minuten:
...geval van een voortdurende PATSTELLING het contract laten verbreken.