Hoe lang kan nawerking van CAO blijven gelden ?

Ik had voor de komst van de CAO een arbeidscontract waarbij gunstiger toeslagen voor arbeid verricht in weekend stonden dan in CAO afgesproken. Wat in mijn contract stond werd verworpen omdat CAO algemeen bindend was. Nu is de CAO al enige tijd verlopen en nu berroept mijn werkgever zich op de nawerking van de CAO. De gunstiger voorwaarden in mijn arbeidscontract die ik voor de komst van de CAO kreeg, krijg ik nu dus na beeindigen van CAO niet terug. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Hoezo is de Cao verlopen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cao verloopt niet totdat er een nieuwe is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leesvoer:
https://www.rendement.nl/nieuws/id13396-nawerking-ook-als-de-cao-niet-meer-geldig-is.html?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
CAO had een einddatum (2012) Ik ben geen lid van een bond die aangesloten was bij tot standkoming van de CAO. Ik had een contract met arbeidsvoorwaarden die gunstiger waren dan voorwaarden in de CAO. De CAO was bindend verklaard.
ronron1212
8 jaar geleden
Of je wel of niet lid bent van een bond doet er niet toe. Je Cao was gewoon van kracht en was dus niet verlopen een cao is net zolang geldig tot er weer een nieuwe overeenkomst is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ikzelf had ook dit begrepen (ik ben volgend mij dus een Ongebondend werknemer, staat niks over CAO in mijn contract, ben geen lid van een bond) ref. tekst leesvoer Moordigger: Avv-cao heeft geen nawerking voor ongebonden werkgevers Een cao die algemeen verbindend verklaard (avv) is (zie ook het bericht ‘Cao-bepalingen algemeen verbind verklaren’), heeft geen nawerking voor ongebonden werkgevers. Deze werkgevers moeten alleen de cao toepassen tijdens de avv-periode. De arbeidsrelatie wordt daarna weer bepaald door de eerdere en nieuwe afspraken die zijn gemaakt tussen werkgever en werknemer. Dan gelden voor mij toch de voorwaarden als in mijn contract?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een bedrijfstak of beroeps groep kan wel degelijk in een situatie terecht komen zonder algemeen geldende cao . VB . In de cao staat ( dat kan dus ) een afloop datum . Een beroeps groep splitst zich of wordt juist toegevoegd . Onderhandelaars trekken de stekker er totaal uit . ( dus verzuurde verhoudingen ) en dan de aller vaakst voor komende een minister die foutjes maakt . Want een cao moet algemeen geldig verklaard worden door de minister van (A) sociale zaken . Ja het kan tot enorme concurrentie vervalsingen en rechtsongelijkheid en onduidelijkheid zorgen . Er zijn ook helaas veel mogelijkheden om de cao te ontwijken .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er werd tegen mij gezegd dat CAO algemeen bindend verklaard was, maar hoe kan ik dat uberhaubt (als leek) controleren? Ik krijg sinds de komst en na de einddatum van de CAO dus maandelijk minder salaris dan overeengekomen in mijn contract...
liveisgreat
8 jaar geleden
op welk niveau werd deze cao afgesloten? bedrijf? sector? nog anders?
liveisgreat
8 jaar geleden
wat ik trouwens altijd geleerd heb:
je mag altijd in gunstige zin afwijken van een cao, dus er is geen enkel bezwaar om een gunstigere, reeds bestaande regeling, te blijven toepassen. als je deze regeling al enige tijd had, was dat een verworven recht. dan is het zeker niet zo dat je de rechten zomaar kan terugschroeven. Dus je werkgever was toen geenszins verplicht om de nieuwe cao toe te passen, en je gunstigere regeling te reduceren. Maar goed, je hebt het toegestaan, dus nu is de huidige regeling in voege.
Jammer dat je niet in een bond bent, zij kunnen dit voor jou specifieke situatie uitzoeken en zelfs met hun advocaten procederen. Ik heb al gevallen gekend waarbij een arbeidsrechter de gunstiger vergoeding met terugwerkende kracht toekende.

Antwoorden (2)

Dat staat dus in je cao . Er staat vaak een afloop datum in . Dus deze cao is geldig tot .... Daarna kunnen ze hem verlengen ( Ondervoorbehoud ) maar vaak ook niet dus dan GEEN cao . Of de minister maakt weer een foutje en verklaard de cao niet algemeen geldend ( dat laatste moet ) dus vaak niet bewust maar gewoon ja ? Hoelang ? Dus dat staat in je cao hebben werkgevers en werknemers niet het verstand en de wijsheid om de oude nog geldig te verklaren . Een net werkgever hanteert meestal de oude cao . Maar ? In het kappersvak zijn er ook vele , vele jaren door veel bedrijven ( ketens ) een eigen cao ( regels ) gehanteerd . Met concurrentie vervalsing of rechts ongelijkheid tot gevolg . Ja een cao kan wel aflopen .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
In het kapper bedrijf zijn maar enkele groot ondernemers die dit zouden kunnen. Maar er is wel degelijk altijd een cao geweest dat deze met de voet werd vertrapt klopt in een enkel geval. De branche organisatie is hier altijd achter aan gegaan en heeft dit altijd tegen proberen te houden CAO is Cao.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Ron dit is maar een voorbeeld . in de kappers branche is de CA een aantal keer verlopen . Ook is er een paralel cao geweest ( door een aantal ketens gehanteerd )ook door onachtzaamheid van sociale zaken cao's niet juist algemeen bindend verklaard ( kabinet wisselingen , demissionair of ?) Met als gevolg ja ron bij de grote ketens geen of ? Afdrachten pensioen enz . Ook kleine kappers noemden zich naar buiten kapper maar lieten zich bij arbeid's geschillen als schoonheid's salon gelden omdat ze zo stonden ingeschreven bij de k vk . Tja in het kappers vak is het nu lijkt redelijk met een nieuwe algemeen geldende cao . En ja dankzij de ANKO .
ronron1212
8 jaar geleden
Zo klopt het beter @Kapperskort ooit zelf kapper geweest soms?
Als je bij een zog. ongebonden werkgever werkt (een werkgever die de CAO niet hoeft toe te passen als die niet algemeen verbindend verklaard is) dan hoeft de werkgever de CAO alleen tijdens de AVV-periode toe te passen. In zo'n geval is geen sprake van nawerking van sprake na de AVV-periode en dan geldt weer wat eerder was afgesproken of later afgesproken wordt.

Hierop zijn 2 uitzonderingen:
@ de bepaling in de AVV-periode is voor de werknemer een 'verworven recht' geworden. Zo''n (gunstige) bepaling werkt wel na.
@ Er is sprake van redelijkheid en billijkheid. Daarvan is sprake als bijv. keer op keer de CAO algemeen verbindend wordt verklaard zodat er steeds een korte AVV-loze periode is.

Overigens: niet elke CAO is gelijk qua salarisbehandeling. Er zijn ook CAO's die minimumregelingen bevatten. In zo'n geval mag de werkgever ook hogere salarissen geven (en andere gunstigere regelingen toepassen), als ze maar minimaal gelijk zijn aan die uit de CAO.

Toegevoegd na 9 minuten:
NB: het al dan niet gebonden zijn, is alleen voor de werkgever van belang. Dus als de werkgever lid is van een werkgeversorganisatie die betrokken is bij de totstandkoming van de CAO, dan moet hij de CAO toepassen, anders niet. Alleen als de CAO algemeen verbindend wordt verklaard, is ook de niet-georganiseerde werkgever verplicht 'm te volgen gedurende de AVV-periode en is er daarna (behalve de 2 voorbehouden) geen nawerking. Voor de georganiseerde werkgever is er wel nawerking, tot er een nieuwe CAO komt.

Toegevoegd na 12 minuten:
De algemeen verbindend verklaarde CAO''s zijn te lezen op de site van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (www.minste.nl)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je toch niet onderhandelen en proberen in een hogere loonschaal te komen, als dat zo is, dan kan je salaris hoger, maar voldoet toch aan het CAO?
Computoon
8 jaar geleden
Met onderhandelen kun je vaak wel terechtkomen op een hogere trede van de schaal maar de schaal zelf blijft in stand. Die hangt namelijk af van de functie. Die functies staan dan weer in een of ander voorgeschreven document waarnaar de cao verwijst. Maar als de cao niet dwingend de schalen voorschrijft en alleen de ondergrens van de schaal aangeeft, heeft de werkgever weer wat meer speelruimte, al prijst hij zich uit de markt als hij veel meer biedt dan zijn collega''s. Op de een of andere manier moet het salaris toch worden terugverdiend. Er zijn natuurlijk ook (meestal kleine) bedrijven waar ze dat allemaal niet hebben. Of waar geen CAO voor geldt. Dan geldt qua salaris alleen dat het niet lager mag zijn dan het minimumloon.