Kun je meer met Kunstmatige intelligentie dan met Psychologie?

Ik zit te twijfelen tussen deze twee opleiding, welke is het zwaarst? Met welke kun je later het meest?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor een opleiding is kunstmatige intelligentie? Nog nooit van gehoord. Psychologie doe ik zelf (bijna klaar) en heb je enorm veel richtingen in
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hardloper ja gedeeltelijk. Het doel van Kunstmatige intelligentie is om intelligente systemen te bouwen. Het is een mix van informatica, wiskunde,logica,neurowetenschap en een beetje taalkunde en psychologie. Het was eigenlijk een specialisatie in de informatica, maar het vakgebied werd te groot en te breed en te belangrijk, waardoor het een aparte opleiding werd.
.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad vooral doen wat je zelf het leukste/interessantste lijkt. Want wat je het leukst vindt kun je ook het beste. Waar je later het meeste mee kunt, is altijd lastig te zeggen. Want vaak wordt dat ook achterhaald. Het is gewoon heel slecht te voorspellen, waar straks het meeste vraag naar is als je klaar bent met je studie. Psychologie lijkt mij van alle tijden en Kunstmatige Intelligentie heeft de toekomst en zal steeds meer toegepast gaan worden. Maar meer valt er ook niet over te zeggen. Verdiep je een beetje in de studies en stel vast welke studie (en de beroepen die je daarmee kunt uitoefenen) jou het meest aanspreekt.

Antwoorden (1)

Het officiele antwoord is dat beide opleidingen even zwaar zijn. Met een opleiding toon je aan dat kunt denken op een bepaald nivo.
Je kunt in theorie evenveel met beide opleidingen.

De meeste werkgevers gaan uit dat je een opleiding doet om dat je passie hebt voor dat vak en dat je tijdens je studie je dieper in de onderwerp verdiept hebt dan nodig is om de vakken te halen. Hier gaan de docenten ook vanuit, dus wees niet verbaast als tijdens een examen of tentamen een vraag krijgt die niet tijdens lessen behandeld is.

In de praktijk wordt psychologie als een basis opleiding gezien en kunstmatige intelligentie als en opleiding voor specialisten. Dus Psychologie leid op voor generalisten en Kunstmatige Intelligentie voor specialisten.