ik heb een 0 uren contract. mijn aanvraag voor een vrije dag wordt geweigerd door de werkgever. mag dit?

de werkgever zegt dat het een drukke periode is en wilt me geen vrij geven. terwijl ik dit 5 maanden geleden al heb gedaan. ik werk in een bedrijf met ongeveer 120 man in dienst

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Als jij de aanvraag 5 maanden geleden al hebt ingediend en je hebt niet binnen 2 weken een afwijzing gehad dan was de aanvraag automatisch goedgekeurd.

Over dat 0 uren contract, je baas kan jou dus een uur van te voren bellen en zeggen dat je vandaag niet hoeft te komen werken. Voor zover ik weet kan jij dat zelf dus ook doen.

Net zoals dat je geen opzegtermijn hebt voor ontslag nemen. En ontslag krijgen.

Maar of de sfeer daar nu beter van word....

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik zit fout met het "geen opzegtermijn" dat is niet meer. Ik heb dat zelf wel meegemaakt in 2005. Maar dat lijkt nu niet meer zo te zijn.

Overigens heeft een baas het recht om een eerder goedgekeurde vrije dag aanvraag in te trekken. Maar het lijkt me sterk dat dit ook voor mensen met een 0 uren contract van toepassing is.

Toegevoegd na 22 minuten:
Op de site van FNV staat dit: Nul-urencontract
Bij het nul-urencontract is geen afspraak gemaakt over het aantal uren dat je moet werken. Je mag de oproep alleen weigeren als je een goede reden hebt waarom je die dag of tijd niet kunt. Je werkgever hoeft alleen de uren die je werkt aan je te betalen. Als er geen vaste werktijden zijn afgesproken en je werkt 15 uur of minder per week dan moet je werkgever per oproep minimaal drie uur uitbetalen. Ook als je na één uur weer naar huis wordt gestuurd.