Mag een Wajonger deeltijds betaald werk deelstijd vrijwilligerswerk verrichten?

Ik ben arbeidsongeschikt en mij is altijd vertelt dat ik alleen maar nuttig zou zijn voor dagbesteding. Dit bleek ook meerdere malen in de praktijk waar te zijn.

Nu is er een bijzondere situatie ontstaan, nu bleek dat ik bepaalde werkzaamheden vrijwillig kan uitvoeren, zonder dat dit verkeerd loopt. Mensen bij het vrijwilligerswerk zijn zeer tevreden over de werkzaamheden die ik doe. Ik voel me voor het eerst sinds jaren nuttig, terwijl ik mij eerder altijd nutteloos voelde. Dit soort werk is vanwege kwalificaties helaas niet voor mij weggelegd om betaald te kunnen doen.

Nu komt de participatiewet eraan en ik maak mij grote zorgen dat ik terug kom in het schuitje van vroeger. Doordat ik mezelf nu nuttig kan maken ben ik bang dat het UWV zegt dat ik prima betaald werk kan doen in een andere sector. Ik ken mezelf goed genoeg dat dit niet zo is en dat ik meerdere keren ontslagen zal worden, alles afbreek dat ik opgebouwd heb enzovoorts.

Ik besef dat ik niet onder de participatiewet uit kom en zit nu met de vraag of ik het kan en mag combineren met het vrijwilligerswerk. Op die manier blijft er moreel voor mij over en hoef ik de dingen waar ik voor geknokt heb niet af te laten breken. Dit houdt in 2-3 halve dagen en 2 hele dagen werken.

Kan en mag het UWV akkoord gaan met zulke complexe verzoeken van een WAJONGER?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb referenties en schriftelijke bewijzen voor deze beperking die ik kan tonen.

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wilkers, ik ga voor je duimen dat het UWV positief reageert. Zij dienen alle (complexe) verzoeken nauwkeurig en onbevooroordeeld te behandelen. Als zijn niet akkoord zouden gaan, mag het niets te maken hebben met het feit dat het een vraag van een Wajonger is.
Je kunt in ieder geval heel goed schrijven en het probleem onder woorden brengen.

Het beste antwoord

De participatiewet zegt, dat iedereen die kan werken, moet werken. Dat houdt voor wajongeren in, dat je moet gaan werken naar vermogen. Dat kan vrijwilligerswerk zijn of betaald werk. Of.. beide. Het uiteindelijke doel van de participatiewet is, dat mensen zoveel mogelijk in hun eigen onderhoud gaan voorzien. Dus wat je zelf kunt gaan verdienen, dat moet je dan ook gaan verdienen. Wajong kun je hebben vanwege diverse redenen. Wat de reden voor jou is, dat weet ik niet. De verzekeringsarts UWV heeft ooit bij jou vastgesteld dat jij sommigen dingen niet kan en andere dingen wel. Als het goed is heb jij daar een kopie van gekregen. Alleen als de arts vond dat jij echt nooit meer zou kunnen werken, dan hoeft dat niet. Dat is alleen als je zwaargehandicapt bent, of zwaar autistisch of zwaar geestelijk. In alle andere gevallen zou jij nog wel iets kunnen doen waarmee jij je geld gaat verdienen. Wanneer je een baan hebt, dan komt UWV kijken of jij inderdaad 100% loonwaarde hebt. Dus dat jij evenveel presteert als een collega. Zo niet, dan compenseert UWV het productieverschil voor de werkgever. Als jij zegt dat jij half salaris wil verdienen en half je vrijwilligersbaan wil houden, dan moet je even kiken wat de verzekeringsarts heeft geschreven. Als hij jou niet beperkt heeft op het aantal uur, dan zul je toch moeten gaan groeien richting fulltime. De bedoeling is nou juist, dat mensen dat gaan verdienen wat ze kunnen. Dan hoeft de rest van nederland niet meer voor die persoon te betalen, terwijl hij het dus zelf kan verdienen. Nou heb ik gemerkt, dat UWV eigenlijk best soepel is. Als jij je contactpersoon bij UWV , arbeidsdeskundige, zou aangeven, dat je best wil gaan werken, maar ook je vrijwilligersbaan wil houden, dan zou dit best mogelijk kunnen worden voor je. UWV is er echt niet bij gebaat dat jij alles verliest, maar wel dat jij gaat werken in een baan die volgens de verzekeringsarts mogelijk is.