Mag een school een docent een contract geven tot einde schooljaar, en dan weer in dienst nemen bij het begin nieuwe schooljaar?

De school geeft een tijdelijk contract tot einde schooljaar. Vervolgens is de docent niet in dienst tijdens de zomervakantie, en wordt dan dus dan ook niet betaald door de school. Daarna neemt de school dezelfde docent weer in dienst. Het resultaat is dus dat in de zomervakantie geen inkomen heeft of moet terugvallen op een WW uitkering. Waar het nu om gaat is dat dit jaar een wet is aangenomen die bepaalt dat tijdelijke werknemers dezelfde rechten hebben als vaste werknemers. Docenten die in vaste dienst zijn worden door de school de hele zomervakantie doorbetaald, terwijl de tijdelijke docent dus niet betaald krijgt. Mag dit of gaat dit in tegen de nieuwe aangenomen wet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

De wet gaat erover dat mensen met een dienstverband voor onbepaalde tijd, dezelfde rechten hebben als mensen met een dienstverband voor bepaalde tijd bij een bedrijf (tijdelijk contract). De tijdelijken mogen dus niet een slechter rooster hebben omdat ze geen vaste kracht zijn, of minder reiskosten krijgen.

Maar mensen mogen nog steeds een tijdelijk contract krijgen, die ongelijkheid blijft gewoon bestaan. En dat is hier aan de hand, de docent is helemaal niet in dienst in de zomer.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zou de school van af dit jaar gerekend twee school jaren kunnen doen daarna een periode van 6 maanden er tussen . En dan kan de keten weer op nieuw beginnen . Er zijn in veel cao S uitzonderingen voor stagiair 'S enz. Raadpleeg je bond of het UWV of het juridisch loket dat laatste pas als het fout gaat .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is recht op doorbetaling van de zomervakantie (tot 1 augustus, het einde van het schooljaar) als u vóór 1 maart van het schooljaar bent begonnen én aaneengesloten heeft gewerkt tot en met de laatste dag voor de zomervakantie. Recht op betaling vanaf 1 augustus heeft u als u uw werkzaamheden begint op de eerste dag na de zomervakantie en de werkzaamheden vanaf 1 augustus beschikbeer zijn, mits u als werknemer direct voorafgaand aan de zomervakantie minimaal 2 maanden aaneengesloten werkzaam bent geweest bij een onderwijsinstelling en deze benoeming is geëindigd op of na 1 juni. U krijgt dan vanaf augustus het salaris dat hoort bij het werk dat in september start.

In art. 6.12 lid 2 CAO PO is vastgelegd dat de werknemer die haar werkzaamheden begint op de eerste dag na de zomervakantie, recht heeft op salarisbetaling vanaf 1 augustus mits de werknemer direct voorafgaand aan de zomervakantie minimaal 2 maanden aaneengesloten werkzaam is geweest bij een onderwijsinstelling en deze benoeming is geëindigd op of na 1 juni.
fisbel