Hoe wordt je genderchirurg?

Ik vraag me af hoe een (Nederlandse) genderchirurg kan worden? Dus ik bedoel een chirurg die gespecialiseerd is in geslachtsveranderende operaties, zoals vaginopastiek of phalloplastiek. Wat voor opleiding(en) moet je dan volgen voor dit gebied van chirurgie?

8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Genderchirurgie valt onder plastische en reconstructieve chirurgie.
Dus eerst medicijnen specialisatie en dan plastisch chirurg.
De opleiding tot plastisch chirurg duurt 6 jaar en bestaat uit een tweejarige vooropleiding heelkunde en een vierjarige vervolgopleiding plastische chirurgie. De vooropleiding wordt in een chirurgische opleidingskliniek doorlopen. De vervolgopleiding is opgebouwd uit thema’s, deze thema’s zijn:
Basis plastische chirurgie
Esthetische plastische chirurgie
Kinderplastische chirurgie
Hand- en polschirurgie
Mamma en reconstructie
Wond- en littekenbehandeling
Hoofd-halschirurgie

Het beste antwoord

Eerst een VWO-diploma behalen, dan geneeskunde gaan studeren. Daarna je gaan specialiseren in plastische chirurgie.
En als je dan minimaal in het tweede deel van die opleiding tot plastisch chirurg zit en aantoonbare interesse in genitale chirurgie hebt, dan kun je een genderstage gaan lopen in het VUmc. Daar maak je breed kennis met de alle facetten van de zorg aan transseksuelen, en je leert de basale plastisch chirurgische ingrepen van de genderchirurgie.
Amadea