Heb ik diploma's of opleidingen nodig om een motivatie spreker te kunnen zijn ?

Ik ben geboren met een gave van bemoediging en die wil ik nu op mijn 45e echt gaan inzetten en daarmee mijn brood te gaan verdienen.

We leven in een moeilijke tijd en veel mensen lijden Geestelijk - Lichamelijk en Financieel.

Het doel van mijn gesprekken - seminars is dat ik mensen weer mag en kan bemoedigen om door te gaan met leven en ze handvatten mag aanreiken om het positieve uit het leven te gaan halen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wie kan mij meer informatie verstrekken aangaande dit onderwerp.

Alvast bedankt voor de serieuze reactie's.

Wens jullie allen een Fijn en Gezegende dag toe.

Met vriendelijke groet,

Johan

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen, heeft Emile Ratelband ook niet en toch tjakkaa!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Emile is motivatiecoach, ik denk dat die opleiding voldoet aan dit beroep. Maar waar je die opleiding kunt doen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Emile_Ratelband
ronron1212
8 jaar geleden
Patatbakker heeft verder ook geen opleiding voor wat hij nu doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb je geen opleiding voor nodig; dat blijkt ook wel uit de inhoud van dergelijke seminars.
Een opfriscursus Nederlands zou echter, met alle respect, geen overbodige luxe zijn.

Antwoorden (2)

Nee, je hebt hier geen diploma's of opleidingen voor nodig. Het belangrijkste is dat je goed kan spreken en je boodschap over kan brengen. Een stukje levenservaring is wel belangrijk om jezelf te verkopen als spreker. Denk bijvoorbeeld aan de vele (ex)topsporters die zich laten inhuren als spreker. Hebben geen diploma, maar door hun ervaring als sporter wel een goed reclamebord.

Dat stukje levenservaring, waarmee je je in de markt kan zetten, kan je ruim zien. Vorig werk, veel reiservaring etc. Denk er eens goed over na en je zult bij jezelf ongetwijfeld wel iets kunnen bedenken, waarmee je jezelf onderscheid van de massa.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Je hebt niet per se een opleiding nodig, wel talent en inspiratie, maar op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Motivatiecoach staat over de opleidingen tot motivatiecoach de onderstaande informatie. Het beroep van motivatiecoach is het beroep op die website dat het meest lijkt op wat jij graag wil gaan worden:

"Opleidingen tot motivatiecoach

In Nederland bestaat de mogelijkheid tot het volgen van de post-HBO Registeropleiding tot Professioneel Trainer/Coach. Evenals de opleiding tot Professional Coach is deze bedoeld voor HBO'ers en academici met willekeurig welke achtergrond die zich willen toeleggen op training of coaching. Een andere mogelijkheid is de Opleiding tot Coach met Specialisatie, eveneens op HBO niveau.".

Misschien heb je ook iets aan de informatie op de website http://www.nationaleberoepengids.nl/Evangelist. Evangelisten zijn immers vaak ook goede sprekers en in de toelichting bij je vraag refereer je met "Gezegende dag" (impliciet) aan een geloof:

"Opleidingen tot evangelist

Er is geen specifieke opleiding tot Evangelist. Vaak hebben Evangelisten een opleiding gevolgd die godsdiensten behandelt, zoals Theologie (universitair). Vaak hebben Evangelisten echter een heel andere of helemaal geen opleiding gevolgd.

Evangelisten hebben hun kennis over de Bijbel bijvoorbeeld opgedaan van hun ouders, mensen uit hun omgeving of school. Ze kunnen ook kennis opdoen door middel van zelfstudie.".
Antoni