Dat wordt als een "gebruikelijk loon" gezien door de Belastingdienst. Er zijn uiteraard ook regels voor het geval het werkelijk salaris aanzienlijk hoger of lager is.

De regel op zich is wel te begrijpen. Jaren geleden bestond zo'n regeling niet. Toen gebeurde het dat dga's geld leenden bij hun eigen bv (en die schuld werd niet of nauwelijks afgelost). Ze gaven zichzelf een minimaal salaris en betaalden daardoor nauwelijks inkomstenbelasting. Door de gebruikelijkloonregeling wordt dit een stuk moeilijker gemaakt.
Computoon
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Zo zou je het kunnen zien maar uiteraard wordt dit niet als reden gegeven voor deze regeling. De vpb wordt niet hoger of lager als de dga renteloos geld leent van zijn eigen bv. Maar als hij die eur 44.0000 van de gebruikelijkloonregeling geheel zou lenen van zijn bv en verder geen inkomsten zou hebben, betaalt hij als persoon geen inkomstenbelasting meer. En da's niet eerlijk :-)
Antoni
8 jaar geleden
Zie ook de uitgebreide informatie op http://nl.wikipedia.org/wiki/Directeur-grootaandeelhouder.