Hoeveel dagen moeten er minimaal zitten tussen een uitnodiging en de afspraakdag?

Hallo allemaal,

Ik zit al ruim 18 jaar in de bijstand.

Nu flikt de sociale dienst het me iedere keer weer om zaterdags de brief met de uitnodiging voor een gesprek in de bus te laten bezorgen en dan moet ik 's maandagsmorgens of -'s middags al op die afspraak komen!

Geen enkele tijd dus om te reageren of ik wel kan op dat tijdstip.

Mag dit zomaar of moeten er een bepaald aantal werkdagen tussen zitten om je de gelegenheid te geven om te reageren cq andere afspraken te verzetten (bv. een huisarts)?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

@glassy

Ook als je niet werkt kun je een druk leven hebben met veel verschillende verplichtingen.
(a)Een daarvan kan vrijwilligers werk zijn en ongeacht het niet-betaalde aspect hiervan, heb je wel verplichtingen en kun je niet ‘s morgens bellen omdat je naar een afspraak moet. Dat hoor je eerder aan te geven, zodat daar rekening mee gehouden kan worden.

(b)Daarnaast kun je door je medische conditie veel afspraken hebben thuis en/of buitenshuis.

(c)Bovendien is er nog het probleem, waar men vaak niet aan denkt, dat het niet een ieder gegeven is om "any time’ op een afspraak te komen, zeer persoonlijk en medisch gerelateerd.

Er zijn dus zeker redenen om n.i.e.t. op maandag te kunnen verschijnen na een schriftelijke uitnodiging voor een afspraak, die vrijdag voorafgaand verzonden en zaterdag voorafgaand ontvangen is.

Voor mensen met een reguliere baan, ambtenaren van de Sociale Dienst behoren daarbij, is het soms moeilijk om zich te realiseren dat het ook anders kan zijn dan voor hen kennelijk ‘normaal’ is.

>>>Hoeveel dagen moeten er minimaal zitten tussen een uitnodiging
>>>en de afspraakdag?

"Fatsoenlijk" zou zijn een week ertussen, echter er is de wet en daarin staat dat je al dan niet 100% beschikbaar moet zijn, hetgeen echter niet inhoudt dat ze maar alles kunnen doen. Dit wordt zo geïnterpreteerd, maar het punt is of je dat zo ‘kort door de bocht’ kunt stellen… nee, dus.

De "100% beschikbaarheid" wordt niet ontkend, maar is niet realiseerbaar, er wordt geen tijd gegeven om te reageren/te organiseren.

Dit zou namelijk betekenen dat ze je ook om 9 uur ‘s morgens kunnen bellen en van je eisen dat je om pak ‘m beet 11 uur bij hen op kantoor moet verschijnen, omdat er iemand heeft afgezegd, bij wijze van spreken ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan. Omdat verschijnen op een oproep van de bijstand een verplichting is, die jij hebt, omdat je bijstand ontvangt. Je hebt rechten, maar ook plichten. Verschijnen is er een van. Dit heeft mijn inziens niets met jouw gevoel van derderangsburger te maken, de wet is nu eenmaal de wet.

Het is vervelend als bv je afspraak bij de huisarts op maandagochtend niet door kan gaan, omdat je op dat tijdsstip bij de bijstand moet verschijnen en jij vervolgens dus jouw huisarts om een afspraak op een ander tijdstip moet vragen. Echter als jij een dringende medische afspraak hebt, doen ze bij de bijstand ook niet moeilijk en wordt er opnieuw een afspraak ingepland. Het wordt een ander verhaal als jij steeds een dringende medische afspraak hebt op een tijdstip dat de bijstand jou oproept, maar dat lijkt me logisch.

Ik denk dat 18 jaar in de bijstand zitten je zelfvertrouwen geen goed doet en ga jij dit persoonlijk opvatten, terwijl de ambtenaar gewoon de wet uitvoert. Als je werkt heb je vaak een druk leven met vele verschillende verplichtingen en ben je er op ingesteld dat er veel eisen aan je worden gesteld. Volgens mij is dat bij jou juist het probleem. Al 18 jaar ben je zo gewend je eigen tempo te volgen, dat jij het als een inbreuk ervaart als je vanuit de bijstand een verplichting hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@glassy Ook als je niet werkt kun je een druk leven hebben met veel verschillende verplichtingen.
(a)Een daarvan kan vrijwilligers werk zijn en ongeacht het niet-betaalde aspect hiervan, heb je wel verplichtingen en kun je niet 's morgens bellen omdat je naar een afspraak moet. Dat hoor je eerder aan te geven, zodat daar rekening mee gehouden kan worden. (b)Daarnaast kun je door je medische conditie veel afspraken hebben thuis en/of buitenshuis. (c)Bovendien is er nog het probleem, waar men vaak niet aan denkt, dat het niet een ieder gegeven is om "any time' op een afspraak te komen, zeer persoonlijk en medisch gerelateerd. Er zijn dus zeker redenen om n.i.e.t. op maandag te kunnen verschijnen na een schriftelijke afspraak, die vrijdag voorafgaand verzonden en zaterdag voorafgaand ontvangen is. Voor mensen met een reguliere baan, ambtenaren van de Sociale Dienst behoren daarbij, is het soms moeilijk om zich te realiseren dat het ook anders kan zijn dan voor hen kennelijk 'normaal' is. >>>Hoeveel dagen moeten er minimaal zitten tussen een uitnodiging
>>>en de afspraakdag? "Fatsoenlijk" zou zijn een week ertussen, echter er is de wet en daarin staat dat je al dan niet 100% beschikbaar moet zijn, hetgeen echter niet inhoudt dat ze maar alles kunnen doen. Dit wordt zo geïnterpreteerd, maar het punt is of je dat zo 'kort door de bocht' kunt stellen... nee, dus. De "100% beschikbaarheid" wordt niet ontkend, maar is niet realiseerbaar, er wordt geen tijd gegeven om te reageren/te organiseren. Dit zou namelijk betekenen dat ze je ook om 9 uur 's morgens kunnen bellen en van je eisen dat je om pak 'm beet 11 uur bij hen op kantoor moet verschijnen, omdat er iemand heeft afgezegd, bij wijze van spreken ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn dus zeker redenen om n.i.e.t. op maandag te kunnen verschijnen na een schriftelijke #UITNODIGING VOOR# een afspraak, die vrijdag voorafgaand verzonden en zaterdag voorafgaand ontvangen is.