Mag je om uiterlijk ontslagen worden in een winkel zoals de c1000?

Een vriendin van me word bij de c1000 ontslagen omdat ze haar haar zwart geverfd heeft. Mag dit en is het terecht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol, nee dit kan niet, discriminatie natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk wel de bedoeling, dat ze er een broek over aantrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK ben geheel gekleed, zelfs hier in mij eentje, temidden van miljoenen porno sites.

Het beste antwoord

Het mag niet nee. Niet in de C1000 en ook niet ergens anders.

Er is wel een grote maar: het is moeilijk om te bewijzen dat dat de reden is. Als je je tegen het ontslag gaat verzetten dan zullen ze wel andere redenen noemen waarom je in hun ogen ontslagen zou moeten worden.

Ik ben bang dat er voor je vriendin niet veel anders op zit dan accepteren dat ze ontslagen is, want ook al heeft ze gelijk, de C1000 zal haar toch niet meer laten terugkomen. En ik denk ook niet dat je vriendin zich daar dan nog heel prettig voelt denk ik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is de vraag dan nog of je met plezier nog naar die C1000 gaat om te werken als ze je weg willen hebben om je haarkleur, lijkt mij dan

Andere antwoorden (10)

Ligt er aan op wat voor manier en waarom veel hangt ook af van uiterlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gaat om natuurlijke kleuren niet, onnatuurlijke kleuren kunnen wel eens een probleem opleveren.
Zwart lijkt me dus wel kunnen.
Als ik haar was zou ik erachter aan gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat mag niet om die reden , misschien had haar ontslag ook een andere reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie..representatief overkomen lijkt mij een vereiste maar om ontslagen te worden puur omdat je haar een ander kleurtje is lijkt mij te ver gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ze mag zelf weten of ze haar haar zwart verft. Dat mag c1000 zich niet mee bemoeien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kiloknallers is de c1000 naar het hoofd gestegen, en ontslag geven omdat je haar zwart is geverfd dat kan niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af van de bedrijfsregels die c1000 heeft. Is daarin opgenomen en omschreven wat c1000 als representatief vind dan heb je je daaraan aan te houden. Je er niet aan houden kan dan een reden tot ontslag zijn. Maar een fatsoenlijke bedrijfsleider geeft je eerst een waarschuwing.

Je vriendin is inmiddels ontslagen dus aanvechten kan wel maar de arbeidsrelatie is teveel verstoord om daar nog met plezier te gaan werken vrees ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee mogen ze niet.

als het alleen maar zwart is mogen ze er naar mijn weten niet ontslaan.

als je het nou in alle kleuren van de regenboog verft en stukken kaal maakt en nog een paar dreads bij hebt. dan zou ik het me enig zins voor kunnen stellen dat ze al wat van mogen zeggen, maar dan als nog mogen ze je der niet voor ontslaan.

of het moet in je contract staan dat het niet mag. dan mag het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontslaan is tegenwoordig een heel moeilijk en juridisch onderwerp. Jou vriendin zal in haar contract moeten lezen dat c1000 iets van haar verlangt wat betreft sociale hygiëne. Ze kan altijd nog via het arbeidsbureau juridisch hulp krijgen, dit is GRATIS. Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan je niet zomaar ontslagen worden vanwege een ander kleurtje in het haar. Zelfs niet als er iets in de voorwaarden staat van representatief zijn. Wat is hier de definitie van en wie bepaald die? Aan de andere kant werken in supermarkten vaak met korte contracten. Waarschijnlijk sta je bij je volgende verlenging alsnog op straat. Dus zelfs als de enige reden van ontslag de haarkleur is, en heb je dus gelijk, betekend dat helaas niet dat je gelijk gaat krijgen.