Vervalt een overeenkomst van geheimhoudingsverklaring als een bedrijf failiet is gegaan?

De geheimhouding is opgelegd van alle bijzonderheden betreffende of verband houdende met het bedrijf.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
tinus1969
9 jaar geleden
Daar zou ik niet zomaar van uit gaan. Er zijn vaak rechtsopvolgers die sommige bezittingen, rechten en plichten overnemen.

Antwoorden (3)

Dat hangt af van de inhoud van de verklaring en wie de partijen zijn die de geheimhouding overeen zijn gekomen. Geheimhouding is een moeilijk begrip waardoor een goede overeenkomst flink wat details moet bevatten om niet voor meerdere uitleg vatbaar te zijn. Wat staat bijvoorbeeld genoemd wat er gebeurd na staking, overname of faillissement van het bedrijf?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niks vandaar mijn vraag,
In een goed geformuleerd geheimhoudingsbeding wordt altijd opgenomen dat het ook geldt als de werknemer niet meer voor de onderneming werkt ("tijdens en na het dienstverband".). Vaak wordt het versterkt met een boetebeding.

Uitgaand van een correcte formulering blijft het dus ook gelden na een faillissement (als er een einde is gekomen aan het dienstverband).

NB: het nut van het beding zou aanzienlijk afnemen als het niet meer zou gelden als je niet meer voor het bedrijf werkt.
Computoon
9 jaar geleden
De geheimhouding overkomst vervalt niet bij faillissement van het bedrijf, maar wel op de andere normale manieren. Zo dient het duidelijk te zijn wat het bedrijfsgeheim is en dat het bedrijfsbelang groter is dan het maatschappelijke belang. Wel is het handig bij een faillissement iets te regelen over de inhoud en duur van de geheimhouding. Valt de knowhow bv de recepten of de persoonlijke gegevens er onder of niet.