Mag een potentiële werkgever je verplichten je sollicitatie te melden bij je huidige werkgever?

Hoi allen,
Het zit dus zo:
Ik ben me aan het oriënteren op de arbeidsmarkt om uiteindelijk over te stappen naar een andere werkgever.
Nu staat er een sollicitatiegesprek gepland, echter stelt de desbetreffende werkgever een voorwaarde.
Hij wilt dat ik mijn huidige werkgever op de hoogte stel van het gesprek alvorens deze plaats vindt.
De reden die hij daarvoor gaf is als volgt: hij kent mijn huidige werkgever en wil niet dat er enig misverstand ontstaat over mijn eventuele overname. Dat ik hem heb benaderd doordat ik op zijn vacature heb gereageerd.

Nu vind ik dit voor mij een behoorlijk risico aangezien er nog geen gesprek heeft plaats gevonden en we beide ook nog niet weten of het een match is.
Vind het een ietwat vreemd verzoek en vraag mij af of een dergelijk verzoek wel mag.

Misschien goed erbij te vermelden; ik werk via een uitzendbureau en sta op het punt een fase b contract te verkrijgen bij mijn huidige werkgever.

Alvast dank

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
MarBet
6 jaar geleden
Als je potentiële werkgever je huidige werkgever kent, is het misschien sowieso wel verstandig om je huidige werkgever te informeren, of je nu wel of niet wilt doorgaan met de sollicitatie. Anders loop je mogelijk het risico dat de potentiële werkgever dit enig moment ter sprake brengt bij je werkgever en dan is het prettiger als je dit zelf eerder aangegeven hebt. Sowieso zou ik de werkgever altijd op de hoogte brengen als je serieus aan het solliciteren bent, maar dat is misschien ook een persoonlijke voorkeur. Je kunt het algemeen houden door te zeggen dat je je wat breder wilt oriënteren voordat je besluit voor de contractverlenging te gaan.

Antwoorden (1)

Ja, de potentiele werkgever kan dat vragen. Het is nu aan jou om de keuze te maken wat je wil doen. Soms is het helemaal niet verkeerd om bij je huidige werkgever aan te geven dat je meer ambutie hebt. Maar daar zit dus wel een risuco aan. Aan jou de jeuze of je verder wil gaan met deze sollicitatie.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje voor je reactie!
Helemaal gelijk, soms is open kaart spelen gunstig. Die weg is helaas al bewandeld, er is inhoudelijk niet meer te bieden bij het huidige bedrijf jammer genoeg.
In ieder geval stof tot nadenken!