wat zijn precies de verschillen tussen werken in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?

Toegevoegd na 11 uur:
Ik loop stage op een middelbare school en denk aan overstappen pabo. Volgens mijn stagebegeleider die beide heeft gedaan is er nagenoeg geen verschil tussen pubers en basisschoolkinderen. Is dat zo?

9 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jeugd heb je op beide scholen in soorten en maten. In beide gevallen moet je duidelijk zijn en respectvol met de kinderen omgaan, dan krijg je respect terug.
Snuffel
9 jaar geleden
Waarom zou je voor een bepaalde doelgroep kiezen?
Amadea
9 jaar geleden
Ik zou zelf voor de basisschoolkinderen kiezen, omdat die leergierig zijn en als je goed lesgeeft opletten en merkbaar wijzer van jou worden. Op een middelbare school heb je vaak te maken met kinderen die tegen hun zin aanwezig zijn, zitten te klieren, je les verstoren, hun huiswerk niet goed doen, et cetera.
Snuffel
9 jaar geleden
Ik denk meer en meer dat ik over ga stappen naar de pabo. Ik heb een dag meegelopen op de basisschool en vond het zo leuk te zien, hoe trots ze soms zijn als ze iets af hadden of opeens iets snapten. Ik blijk niet zo'n zin te hebben in jongeren die het leuk vinden om proberen je aan het huilen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zult bij de basisschool ook de pestkoppen tegenkomen die proberen je aan het huilen te krijgen. Maar op de basisschool is het leeftijdsverschil en respect tussen docent en leerling groter. Wat is overigens je vak op de HBO? Engels, Nederlands of Latijn. Of iets anders het is lastig als je vakbekwaamheid iets hebt, dan niet aansluit op de basisschool. Het zal wel niet lichamelijke opvoeding of muziek zijn?
Snuffel
9 jaar geleden
Mijn vak is Nederlands.
Snuffel
9 jaar geleden
Ik geef ook blokfluitles, maar dat is 1 op 1.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Snuffel Omdat jij het had over de verschillen tussen basisschoolkinderen en middelbare schoolkinderen.
Snuffel
9 jaar geleden
Hoi @Alma65 , ik doe nu inderdaad de lerarenopleiding Nederlands deeltijd, 1e jaars, en denk er sterk over om over te stappen naar pabo. Ik heb gemerkt dat ik meer aansluiting heb met de eersteklassers, zo ben ik op het idee gekomen. Maar mijn stagebeleidster zegt dat het geen verschil maakt, basisschoolkinderen of middelbare school.
Snuffel
9 jaar geleden
Het geven van blokfluitles vind ik ook super, maar dat is helaas niet voldoende om van rond te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Snuffel Gewoon op je gevoel afgaan. Veel plezier en succes met alles!
Snuffel
9 jaar geleden
@Petwil hoe komt het dat de werkdruk hoger is in het vo? Ik denk meer affiniteit te hebben met jongere kinderen.
Reddie
9 jaar geleden
Als je wel eens met kinderen omgaat, zul je merken dat kinderen van 6 tot 16 totáál verschillend zijn. Ze hebben een totaal andere interesse en beleef wereld, en een totaal andere ontwikkelingsgraad.
Je stagebegeleider heeft dus helaas geen kijk op kinderen.

Het beste antwoord

Als leraar op het V.O. richt je vooral op één vak waarin je les gaat geven. Op de basisschool geef je veel verschillende vakken. Waar je niet echt veel ervaring voor moet hebben omdat het dus beginnend is. Je moet daar dus veel ervaring en een aparte opleiding voor lesgeven op het V.O. hebben. Vanzelfsprekend zit je met oudere kinderen waar je mee om moet kunnen gaan. Ook zit je met lesroosters van meestal 50 minuten en elk uur verschillende lokalen. Je hebt geen uitgebreide middagpauze van een uur maar meestal twee of drie korte pauzes. Tenslotte heb je ook verschillende niveaus waarin je les geeft, op de basisschool zijn slimmere en minder slimme kinderen meestal bij elkaar in één klas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Allereerst het niveau. Op de basisschool geef je in princiepe alle vakken behalve soms gym en muziek. Op het voortgezet onderwijs geef je alleen les in het vak (of vakken) waarvoor je je onderwijsbevoegdheid hebt gehaald op het HBO of de universiteit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Qua kennis moet je op basisschool een alleskunner zijn. Op de VO wordt nog wel geaccepteerd dat een talendocent helemaal niet kan rekenen. Hoewel het basisschool niveau rekenen wel beheerst moet worden op een voldoende niveau, maar je hoeft het niet kunnen uitleggen.

Mijn advies in deze situatie is loop eerst stage in het basisonderwijs en maak daarna de beslissing. Als er zo weinig verschil is tussen de twee dan zal je stagebegeleider de stage van beide mee laten tellen voor de vrijstelling voor beide opleidingen.
Wel zul je sommige vakken van de Pabo moeten volgen ook al denk je dat je mogelijk recht heb op vrijstelling, maar dan kun je bewijzen dat het toch het zelfde inhoud heeft door er hoge cijfers voor haalt, omdat je de module voor de tweede keer doet.
Je zult door de overstap wel tijd kwijt zijn. Je kunt ook informeren of je met je HBO diploma voor VO ook les kunt geven op de basisschool en maak je HBO af en gaat werken in basisschool en volg je nog wat aanvullende cursussen terwijl je aan het werk hebt. Wel dien je tijdens je HBO opleiding wel strategische je vakken te kiezen zodanig dat het optimaal aansluit op de basisschool.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Snuffel
9 jaar geleden
Ik wil in ieder geval een paar dagen meekijken op een basisschool. Al een dag gedaan, vond het super.