Is het normaal dat mijn zoon van 17, die een baantje heeft bij AH, een jaaropgaaf krijgt waarin alleen de netto verdiensten worden genoemd?

Wij dachten dat hij misschien een teruggaaf van de belasting kon krijgen, maar nu blijkt dat zijn jaaropgaaf alleen het netto verdiende bedrag vermeldt en dus geen inhoudingen. Is dat normaal/mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De term belastingvrije voet bestaat al even niet meer, maar bovenstaande antwoord klopt.

Indien een werknemer per maand minder dan 531 euro verdient, is de belasingkorting die hij krijg hoger dan het inkomen. Het resultaat is een brutoloon die hetzelfde is als een nettoloon (ervanuitgaande dat er geen netto vergoedingen zijn).

Echter zal op de jaaropgaven wel de ZVW moeten staan en de term netto verdiensten is erg ongebruikelijk op een jaaropgave.
Je hebt immers altijd een fiscaal loon nodig.
In dit geval zal het hoogstwaarschijnlijk gelijk zijn.

Een teruggaaf zal dan inderdaad niet het geval zijn. Hoewel... hij krijgt feitelijk iedere maand al belastinggeld "terug" (het wordt niet ingehouden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Op die leeftijd betaal je geen inkomstenbelasting dacht ik.
Op zijn maandelijkse loonstrook staat ook bij loonheffing nee.
Het kan zijn dat ik het fout heb.

Want waarom zou je op die leeftijd belasting betalen als je precies het betaalde bedrag weer terug kan vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bruto-uitkeringsspecificaties/jaaropgaven met gepleegde inhoudingen zijn verplicht. Wat is de verklaring van de zijde van AH, zo vraag ik me af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, voor de belastingvrije voet is jaren geleden de Algemene Heffingskoring gekomen. Heffingskorting is korting op te betalen belasting. Netto heeft de AHK dus het effect dat je over de eerste zoveel euro geen belasting betaald, maar het wordt wel eerst berekend en op zich ook aangeslagen, waarna pas de korting wordt toegepast. In het licht daarvan zal het normaal gesproken niet zo zijn dat er geen voorheffing (inhouding loonbelasting) plaatsvindt door werkgever. Ook zijn jaaropgaven aan een redelijk strikt vormvereiste verbonden, dus ik ben ook wel benieuwd wat de verklaring is in dit geval. Dit alles zeg ik overigens aannemende dat er niet recent wijzigingen zijn opgetreden waarbij een werkgever wel dit soort dingen alvast mag regelen voor jongeren, het is alweer een tijdje geleden dat ik nog professioneel bezig was met deze materie.
Volgens mij betaal je ook als 17 jarige gewoon inkomstenbelasting. Het is wel heel weinig maar je betaald het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ieder heeft een belastingvrije voet, wat inhoudt dat er van de eerst X Euro geen belasting hoeft te worden ingehouden. Gezien de leeftijd en het baantje van je zoon lijkt dit me het meest logisch, anders bel je toch gewoon het hoofdkantoor van AH
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is onmogelijk om op basis van deze informatie hier een goed antwoord op te geven. Op een jaaropgaaf staat altijd het brutoloon genoemd, samen met de ingehouden loonbelasting en eventuele arbeidskorting.

Er zijn situaties denkbaar waarbij het nettoloon en het brutoloon gelijk zijn. Dan staat op het jaaropgaaf eigenlijk ook gewoon het brutoloon vermeld, maar het is dan gelijk aan het nettoloon. In dit geval moet er bij ingehouden loonheffing/premie overigens wel nul staan natuurlijk.

Een mogelijke oplossing is te vinden op de salarisspecificatie die per maand wordt verstrekt (bij Ahold was het trouwens in mijn tijd een specificatie per 4 weken). Op de specificatie staat het brutoloon vermeld, het fulltimepercentage en natuurlijk de diverse inhoudingen. Op deze salarisspecificaties staat veel meer informatie dan op een loonstrook. Als ook op deze specificaties niets blijkt van belasting die is ingehouden dan zal de jaaropgaaf correct zijn. Als uit de specificaties blijkt dat er wel loonheffing wordt ingehouden dan kun je het beste contact opnemen met de salarisadministratie, want dan zal er waarschijnlijk iets verkeerd zijn gegaan.