Wat is het verschil tussen het werk van een recherchekundige en een rechercheur?

Politie pagina voor werk bij recherche:
http://www.kombijdepolitie.nl/Soortenwerk/Recherche/Pages/default.aspx
Politie pagina voor werk als recherchekundige:
http://www.kombijdepolitie.nl/Soortenwerk/Recherchekundige/Pages/Watdoeteenrecherchekundige.aspx

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

De recherchekundige is nog een vrij nieuwe fenomeen bij de politie. In de praktijk is nog niet helemaal duidelijk hoe de recherchekundige ingezet moet gaan worden.

In theorie is het zo dat de rechercheur het veldwerk doet en dat de recherchekundige meedenkt over de te voeren strategie en dat hij de kwaliteit van het onderzoek in de gaten houdt. Recherchekundige is dus vooral een bureaufunctie, terwijl de rechercheur ook in het veld werkt.

De overheid heeft een aantal jaren geleden, onder andere nav de Schiedammer parkmoord bepaald dat er meer onderzoekskennis bij de politie moet komen. Er is toen veel geld weggezet voor de opleiding van deskundigen. Korpsen konden met dat potje geld recherchekundigen gaan aannemen. De korpsen hebben dat toen ook massaal gedaan, immers de opleiding werd toch door de overheid betaald. De korpsen hebben toen echter niet goed nagedacht hoe ze deze mensen na de opleiding wilden gaan inzetten. en daar gaat het dus ook mis. Het blijkt dat er voor lang niet iedere recherchekundige ( rk) na de opleiding ook werk is op dit recherchevlak. De rk's hangen er vaak een beetje bij en worden ingezet op gebieden waar ze in eerste instantie niet op hebben gesolliciteerd.

Persoonlijk zou ik daarom op dit moment ook niet gaan solliciteren op een rk vacature.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een rk wordt opgeleid op niveau 5. een rechercheur is opgeleid op niveau 3 of 4 en heeft daarna vervolgcursussen gedaan en is doorgestroomd naar rechercheur a of b.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De opleiding tot rechergekundige houdt in dat je rechergeur bent als je klaar bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recherchedeakundige is vervolgopleiding, bijv IT of Zeden/kinderpolitie