Kan je vanuit tso verder studeren naar chirurg?

Ik zit in 3de jaar tso en ik zou graag chirurg worden.
Is dit mogelijk ?
Kan iemand ook uitleggen war VWO is?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zou graag in het ziekenhuis werken, ik wil iets nuttig doen.
verpleegster zie ik ook zitten, maar opereer je dan ook of sta je daar alleen maar te kijken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K
ronron1212
9 jaar geleden
verpleegsters of verplegers die opereren niet. Dat zijn toch geen chirurgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@rooneyyy, een operatiezuster doet echt veel meer dan alleen maar toekijken, hij/zij moet zelfs heel geconcentreerd meekijken. Soms kan het slagen van een chirurgische ingreep staan of vallen bij het alert aangeven van de juiste instrumenten precies op de tijd dat de chirurg het wil hebben.Ik heb bij een operatie zelfs meegemaakt dat de verantwoordelijke chirurg een andere operatieverpleegkundige liet komen, waardoor de operatie een halfuur werd uitgesteld.
Zo belangrijk kan het assisteren door de juiste operatieverpleegkundige zijn.

Antwoorden (2)

Op http://www.nationaleberoepengids.nl/Chirurg staat deze informatie over de opleiding tot Chirurg:

"Opleidingen tot chirurg

Om Chirurg te worden moet je eerst de WO opleiding Geneeskunde hebben afgerond. Deze opleiding duurt zes jaar. Vervolgens moet je je specialiseren in Chirurgie. Dit kan bij een opleidingsziekenhuis en duurt eveneens zes jaar.

Hij moet zijn hele carrière bijscholingen en nascholingen blijven volgen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op zijn vakgebied (zoals nieuwe behandelmethoden).

Hij is verplicht zich te registreren.

Een Chirurg kan zich nog verder specialiseren in bijvoorbeeld plastische chirurgie."

Dit is een Nederlandse website. Jij volgt nu tso. Tso betekent in Vlaanderen "Technisch secundair onderwijs" en is de verzamelnaam van alle technische studierichtingen vanaf het derde jaar secundair onderwijs. Ik vermoed dat ook in Vlaanderen een lange studie nodig is om chirurg te kunnen worden. In Vlaanderen geeft elk diploma van het secundair onderwijs toegang tot de universiteit.

VWO staat voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en is een vorm van voortgezet onderwijs in Nederland. Een voltooide vwo-opleiding geeft toegang tot een verdere studie aan het Nederlandse hbo en het Nederlandse wetenschappelijk onderwijs. Het vwo duurt 6 jaar. De meeste leerlingen die een vwo-opleiding afronden zijn 18 jaar oud.

Het (korte) antwoord is dus: Ja, dat kan.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni, die Nationale beroepengids is allang geen goede graadmeter meer.
Bijgaande website is professioneler en wordt goed bijgehouden.
http://www.youchooz.nl/beroepen/chirurg/21/wat_ga_je_doen/1
Na de voltooide opleiding geneeskunde in België verschillen de vervolgspecialisaties tot chirurg niet echt met die in Nederland. Voor @rooneyyy is bijgaande site van een ervaringsdeskundige wel informatief.
http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/118962/Sander-Romijn---Chirurg
Antoni
8 jaar geleden
@JoanDArc, veel dank voor de (eerste) link. Het is altijd goed om betere links en websites te leren kennen. Ik vind de informatie van de website van de Nationale Beroepengids over het algemeen wel betrouwbaar. Soms is informatie verouderd, maar dat geldt voor meer informatie op internet. Daar zou iedereen altijd alert op moeten zijn. Kritisch lezen is altijd van belang. Persoonlijk vind ik met name de informatie over de hoogte van salarissen op die website niet (meer) betrouwbaar. De rest van de informatie kan naar mijn mening over het algemeen nog wel worden gebruikt, mits men kritisch blijft en de website niet gebruikt als enige informatiebron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni, dank voor je dank.
Nationale Beroepengids klinkt zo mooi, maar dekt de lading niet.
De website van youchooz is tot op heden helaas alleen nog voor werken in de zorg. Werknemers en werkgevers in de andere disciplines zullen wel volgen.
Op youchooz wordt vermeld voor welk jaar de salarisindicatie geldt. (het blijft altijd een indicatie)
Het antwoord hierboven sluit erg aan bij wat ik wil zeggen.

Je moet hoe dan ook slagen voor het toelatingsexamen arts en tandarts.
Dus dan moet je al heel wat weten over fysica, scheikunde, biologie en wiskunde.
Als je dus uit een wiskundige richting komt (ASO ) heb je wel een stapje voor.
Je had ook geen psychologie ( denk ik ) en dat zal ook een belangrijk deel van je opleiding zijn.

Het lijkt me vrij moeilijk vanuit een TSO richting om even dat examen positief af te ronden. Al hangt van je motivatie ook heel veel af ( extra lessen, lang studeren,... )

In de bronnen staat een link naar de nodige kennis en een link naar een online test om te kijken of je er geschrikt voor bent.