Flexcontract 16/24 uur is omgezet naar 16 uur vast. Altijd meer uren gewerkt, gem. 5 uur p/w, , kan ik meer uren bedingen ? 20 uur vast ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Dat is niet geheel duidelijk (gezien uitspraken van rechters in het verleden) maar als deze situatie bij het Gerechtshof in Den Haag terecht was gekomen, was het antwoord "ja" geweest. Zie het onderstaande.

" In situaties waarin (...) een medewerker structureel meer werkt dan oorspronkelijk overeengekomen, (...) kan een werknemer die ten minste drie maanden in dienst is veelal een beroep doen op het zogenoemde rechtsvermoeden van arbeidsomvang.

Het rechtsvermoeden houdt in dat de omvang van de overeengekomen arbeid wordt vermoed gelijk te zijn aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden. Met andere woorden: als een werknemer bijvoorbeeld gedurende vier maanden 40 uur per week heeft gewerkt terwijl 20 uur was overeengekomen, geldt het vermoeden dat de arbeidsovereenkomst voor 40 uur per week geldt. Het is dan aan de werkgever om dit vermoeden te weerleggen.

De vraag is echter of dit rechtsvermoeden ook geldt bij een flexibele vorm als een (...) zogenoemd “min-maxcontract”. Een min-maxcontract is een arbeidsovereenkomst waarbij een minimaal en een maximaal te werken aantal uren is opgenomen. Veelal werd door kantonrechters aangenomen dat een werknemer die een dergelijke overeenkomst is gegaan geen bescherming kon ontlenen aan het rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Er is immers uitdrukkelijk overeengekomen dat het aantal te werken uren kan verschillen, zodat er geen onduidelijkheid bestaat over de afspraken.

Hof Den Haag lijkt dit echter anders te zien. Het hof meent dat als een werkgever een werknemer over een langere periode (structureel) veel meer inzet dan het minimum, goed werkgeverschap in samenhang met het rechtsvermoeden kan meebrengen dat de omvang van het aantal uren wordt verhoogd. Dit heeft tot gevolg dat een werknemer ook als er geen werk (meer) voor handen is, gedurende de duur van de arbeidsovereenkomst aanspraak kan maken op salaris over een verhoogd aantal uren. (...)"
Computoon