Drie jaar.

Een jurist is iemand die met succes een universitaire studie Rechtsgeleerdheid (bachelor en master) heeft afgerond. Na voltooiing van deze studie mag de titel meester in de rechten (mr.) gebruikt worden. Een advocaat is altijd een jurist; een jurist is echter niet altijd een advocaat.

Degene die een rechtenstudie heeft afgerond en als advocaat werkzaam wil zijn, moet zich als advocaat laten beëdigen waarna op een advocatenkantoor een stageperiode onder leiding van een ervaren advocaat, de patroon, volgt. Vanaf het moment dat een jurist als advocaat beëdigd is, mag hij/zij de beschermde titel van advocaat voeren (ook al wordt diegene tijdens de stageperiode vaak advocaat-stagiaire genoemd).

In het eerste jaar van de stage moet elke advocaat de Beroepsopleiding Advocatuur volgen, en daarna moet hij/zij nog tal van cursussen volgen in het kader van de Voortgezette Stagiaire Opleiding. Ook na afloop van de stage moet elke advocaat zich jaarlijks laten bijscholen.
Amadea