Welke cursus verbetert mijn concentratie?

Ik heb net een voortgangsgesprek gehad met mijn baas voor mijn beoordeling. Ik kreeg te horen dat alles dik in orde is, maar dat ik één groot zwak punt heb: ik ben erg snel afgeleid. Dit is een terugkerend punt.

Ik heb al geprobeerd het "gewoon beter te doen". Gewoon beter concentreren, gewoon niet meer laten afleiden. Maar dat werkt niet.

Mijn baas denkt nu dat een cursus de beste aanpak is. Maar hij zou niet weten welke cursus, en ik ook niet.

Mijn vraag is nu: welke cursus of training helpt TEGEN het snel afgeleid zijn, dan wel VOOR het beter kunnen concentreren?

Toegevoegd na 6 minuten:
Uitleg over mij en mijn werk:

Ik ben analist. Werk bestaat uit analyseren van informatiestromen en bedenken van geautomatiseerde systemen. Veel bureauwerk (nadenken en rapporten schrijven), ook regelmatig overleg met de klant.

Ik vind alles interessant, dus als anderen het ergens over hebben ben ik al snel geïnteresseerd en ben ik afgeleid van mijn taak. Ik heb gewoon een heel brede belangstelling.

Ik heb enige autistische trekjes, maar dat merk je pas als je me goed kent, het is nog maar heel weinig. Ik heb een goed sociaal leven en uit mijn beoordeling blijkt steeds dat ik een "prettig persoon om mee samen te werken" ben.

De kwaliteit van mijn werk is uitstekend, projectmanagers vragen soms speciaal naar mij als ze iemand nodig hebben. Maar de hoeveelheid output is regelmatig te laag, en dat komt doordat ik me zo snel laat afleiden. Die afleiding / gebrek aan concentratie is dus het grote probleem.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
ik zat met een soortgelijk probleem, en wat bij mij hielp was een goede to-do-lijst bij te houden.
als iemand mij dan vraagt iets te doen, zet ik het op mijn lijst, zodat ik eerst mijn huidige taak kan afronden voordat ik daaraan begin

Antwoorden (2)

Ga op jogales, dat is goed voor lichaam en geest, als je dat doet, kun je je na een tijdje ook beter concentreren op waar je mee bezig moet zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met Schouten en Nelissen.

Die geven cursussen over van alles en nog wat. Waarschijnlijk kan je als je hun jouw situatie uitlegt wel adviseren over welke cursussen die zij aanbieden voor jou geschikt zijn.

http://www.sn.nl/

Maar is het wel een concentratie probleem? Mogelijk is het een prioriteringsprobleem, of onzekerheid, of niet efficiënte werkwijze, of is de oorzaak verkeerde aansturing, persoonlijk problemen, rommelige/ lawaaige werkomgeving, etc.