Mag mijn werkgever mij inroosteren op zaterdag en zondag?

Ik las op het nibud (http://www.nibud.nl/scholieren/inkomsten/baantjes/regels-afspraken.html) dat een 16 jarige (ik ben 16 jaar) niet op een zaterdag en zondag mag werken. Toch doet mijn werkgever dat wel (ik werk in een winkel). Zijn dit alleen maar adviezen of zit mijn werkgever verkeerd?

12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

zoals ik het lees mag je óf zaterdag óf zondag werken, dus niet het hele weekend, maar wel 1 van die dagen. Als je toch die 2 dagen achtereen wordt ingeroosterd dan zou ik even bij de baas aan de bel trekken want hij of zij hoort dat wel te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ben 16 en ik werk ook gewoon op zaterdagen en zondagen. De enige regel in mijn CAO(horeca) is dat ik tot uiterlijk 11uur savonds mag werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit mag je werkgever niet doen, tenzij er in de CAO niets over vermeld staat (wat zeer onwaarschijnlijk is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt ervanaf.
Meeste jongeren hebben een bepaald uren contract bijv 6.
En dan kan je aangeven wanneer je kan werken en wanneer niet.
Je werk wordt ook daarom buiten school ingepland.
Maar zaterdag en zondagen werken kan dus in dat geval wel.

Ik zou de CAO even doorlezen en kijken of het wel mag.
Denk wel dat het gewoon kan.

Btw zondagen is 200% betaald en hoorde zaterdagen ook iets extra's maar dat weet ik niet zeker.

Tip: praat met de manager en lees de cao door.

Toegevoegd na 24 minuten:
Bij je bron lees ik dat als je alleen 1 dag in het weekend mag werken en niet allebei.
Ik deed het wel soms maar ik vond het leuk om op zondag ook wat uren te pakken en dat mocht meestal als ik ook op zaterdag werkte.

Overleg met je manage®
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, jij hebt helemaal gelijk. Onder de 18 mag je geen zaterdagen en zondagen werken in de detailhandel!