Vervalt een officiële waarschuwing als je meer dan 3 maanden niet meer bij hetzelfde bedrijf werkt?

Ik heb lange tijd gewerkt bij een bedrijf en heb daar iets doms gedaan waarvoor ik een officiële waarschuwing heb gekregen. Onlangs liep mijn contract af en is afgesproken dat ik eventueel na drie maanden werkloosheid terug zou kunnen komen. Na deze drie maanden vervalt het opgebouwde recht voor een contract voor onbepaalde tijd en moet er, op dit vlak, gedaan worden alsof je nooit bij het bedrijf in dienst bent geweest.

Nu vroeg ik mij af of met deze constructie ook die officiële waarschuwing komt te vervallen, er moet immers gedaan worden alsof je niet werkzaam bent geweest?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Allereerst: een 'officiële waarschuwing' is niet iets uit de wet. Juridische adviseurs van werkgevers hebben zo'n 'officiële waarschuwing' bedacht.

Het is een vorm van serieuze bangmakerij want uiteraard komen die waarschuwingen in het personeelsdossier en ze worden op een slecht moment gebruikt om een ontslaggevende instantie duidelijk te maken dat de werkgever 'alles' heeft gedaan om ontslag te voorkomen ('maar hij wou niet luisteren, ondanks alle waarschuwingen.')

Omdat er niets officieels is aan de 'officiële waarschuwing' heeft de wet er ook niet in voorzien. Dus daarom hanteer ik maar mijn gezonde verstand dat zegt:

Strikt genomen moeten ze vervallen. Als je na drie maanden opnieuw in dienst wordt genomen, begin je namelijk helemaal vooraan op precies dezelfde manier als iemand die nooit in dienst is geweest. Dus de werkgever kan opnieuw beginnen met een proeftijd, enkele tijdelijke contracten, enz. Het zou zeer onredelijk zijn als hij dan nog deze 'officiële waarschuwingen' op een ongelegen moment van stal zou halen.

Overigens zou ik bij zo'n werkgever niet willen werken. Hij houdt werknemers met deze constructie aan de lijn. Dus zie ik zo'n werkgever er ook goed voor aan dat hij toch probeert van zo'n 'officiële waarschuwing' gebruik (misbruik) te maken als hem dat bij gelegenheid zo uitkomt.

Gelukkig voor de werknemers verandert de wet op het punt van de 'driemaandentermijn':

"Werknemers krijgen vanaf juli 2015 na drie tijdelijke contracten binnen twee jaar al recht op een vast contract. Vandaag de dag hebben werknemers pas na drie jaar recht op een vast dienstverband.

Als een werknemer meer dan zes maanden niet voor een werkgever heeft gewerkt, begint de ketenbepaling opnieuw. Dit betekent dat de werkgever dan weer opnieuw drie tijdelijke contracten kan geven binnen twee jaar. Voorheen was deze termijn drie maanden.

Deze nieuwe ketenbepaling geldt voor arbeidsovereenkomsten die per 1 juli 2014 worden gesloten. Als u vóór 1 juli een arbeidsovereenkomst heeft afgesloten die tijdens de looptijd de twee jaar overschrijdt, blijft de ‘oude’ termijn van drie jaar voor u van toepassing."
Computoon