Kan mijn aanstelling opgezegd worden in de proeftijd?

Ik heb een aanstelling gekregen voor drie maanden bij een overheidsorganisatie. Tegen mij is gezegd dat ik deze aanstelling niet tussentijds kan opzeggen. Maar ik krijg wel een proeftijd van twee maanden. Dat is toch altijd wederzijds? Dus dan zou ik zelf toch ook kunnen opzeggen? Ik heb de aanstellingsbrief, na twee weken werken, nog niet binnen, alleen een sms waarin salaris en proeftijd bevestigd staat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vind de baan erg tegenvallen. Opzeggen kan ik alleen niet vanwege verwijtbaar werkloos worden ivm WW uitkering. Maar als ik een andere baan tegenkom, wil ik wel graag kunnen opzeggen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
dan zijn je proefmaanden wel voorbij als je bij een nieuwe werkgever aan de slag kan dus waar maak je je druk om.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is toch maar voor drie maanden , wettelijke proeftijd of geen proeftijd ?? Het is zelfs nauwelijks langer dan die proeftijd. Werk is werk ; hoeft niet altijd perse leuk te zijn, het is je boterham. Even doorbijten , je moet al snel genoeg opnieuw op zoek.

Antwoorden (2)

Op grond van de wet kunnen zowel werknemer als werkgever het dienstverband opzeggen in de proeftijd zonder opgave van redenen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De proeftijd moet schriftelijk overeengekomen worden op straffe van nietigheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ambtenaar heb je geen arbeidsovereenkomst maar een aanstelling. De proeftijd (die overigens tot wel 2 jaar kan duren) is niet te vergelijken met die van mensen met een arbeidsovereenkomst. Een gewone werknemer kan van de ene op de andere dag ontslagen worden in de proeftijd, een ambtenaar in zijn proeftijd niet.

Als de overheidswerkgever de dienstbetrekking in de proeftijd wil beëindigen, moet hiervoor een ontslagbesluit worden genomen waartegen de ambtenaar in bezwaar en indien gewenst in beroep kan gaan. (Een veel betere positie dus dan een werknemer heeft met een arbeidsovereenkomst.)

Als ambtenaar kun je niet zelf ontslag nemen. Je kunt wel een verzoek tot ontslag indienen. Dit is alleen een formaliteit. In de regel wordt het ontslagverzoek vrijwel altijd ingewilligd (maar bij bijv. een strafontslag zal dat verzoek niet worden gehonoreerd). Wel moet je rekening houden met een opzegtermijn.

Volgens de informatie op http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/76483-procedure-ontslag-ambtenaar.html is de procedure als je zelf ontslag neemt als volgt:
• Brief gericht aan B & W
• Opzegtermijn: minstens een maand, maximaal drie maanden -> navragen dus wat bij jou van toepassing is.
• Personeelsadviseur overlegt met afdelingshoofd
• Ontslag wordt afgetekend door directie of college van B & W
(Verder vermeldt de bron nog de ‘eventuele (in)formele afscheidsreceptie’)
Computoon